Over kolommen in de tabel met statistieken

In de kolommen van de tabel met statistieken ziet u een grote hoeveelheid informatie over uw account. Welke opties voor kolommen beschikbaar zijn, hangt af van welke tabel met statistieken u momenteel bekijkt. U kunt kiezen welke kolommen u wilt zien en ze herschikken en opslaan in de door u gewenste volgorde. Op deze manier ziet u al uw belangrijke gegevens in één oogopslag in uw tabel met statistieken.
Dit artikel biedt een overzicht van algemene kolommen en kolommen die alleen beschikbaar zijn als u een bepaalde set gegevens bekijkt.

Tip

Het is mogelijk om prestaties over verschillende perioden te vergelijken en deze resultaten te bekijken in de kolommen van uw tabel met statistieken. Klik hier voor meer informatie over hoe u de prestaties voor 2 perioden vergelijkt.

Alles uitvouwen

Algemene kolommen

Bepaalde kolommen zijn op bijna elke pagina in uw Google Ads-account te vinden.

Aanbevolen kolommen
Op basis van de instellingen van uw campagne beveelt Google Ads soms kolommen aan die u aan uw tabellen met statistieken kunt toevoegen. Deze kolommen worden geselecteerd op basis van verschillende factoren, zoals conversies, instellingen voor taal of locatie en biedstrategie. U kunt aanbevolen kolommen naar wens toevoegen en verwijderen of de functie helemaal uitzetten voor uw campagne. Meer informatie over hoe u aanbevolen kolommen toevoegt aan of verwijdert uit uw tabel met statistieken.
Veel bekeken
De kolom Veel bekeken bevat andere kolommen die u in de afgelopen 91 dagen vaak heeft gebruikt of kolommen die u onlangs heeft geopend of gebruikt. U kunt de kolom Veel bekeken gebruiken om snel naar bepaalde kolommen te gaan die u volgt.
De kolom Status

De kolom Status op de pagina's Campagnes en Advertentiegroepen geeft informatie over de huidige status van afzonderlijke campagnes of advertentiegroepen en of deze onderbroken, verwijderd of beperkt zijn door budget of een andere status hebben.

  • Op de pagina Componenten geeft de kolom Status aan of uw advertentie actief is of dat deze is onderbroken, verwijderd of afgekeurd.
  • Op de pagina Zoekwoorden geeft de kolom Status aan of elk zoekwoord advertenties kan activeren of dat de bijbehorende campagne of advertentie is gemarkeerd als onderbroken, verwijderd of afgekeurd of een andere status heeft.

Meer informatie over de status van campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden

Prestatiekolommen

Als u uw tabel met statistieken bekijkt, ziet u standaard mogelijk de volgende prestatiekolommen:

  • Aantal klikken: Als iemand op uw advertentie klikt, zoals op de blauwe koptekst van een tekstadvertentie, tellen we dit als een klik.
  • Vertoningen: Elke keer dat uw advertentie wordt getoond op een pagina met zoekresultaten of op een andere site in het Google Netwerk, wordt er een vertoning geteld. Vertoningen wordt afgekort als 'Verton.'
  • CTR: Een verhouding die aangeeft hoe vaak mensen die uw advertentie zien, erop klikken. Op basis van de CTR kunt u bepalen hoe goed uw zoekwoorden en advertenties presteren.
  • Gem. CPC: Het bedrag dat u betaalt voor uw advertenties, gedeeld door het totale aantal klikken.
  • Gem. CPM: Het gemiddelde bedrag dat in rekening wordt gebracht per 1000 weergaven van uw advertentie (als u CPM-biedingen gebruikt).
  • Kosten: De totale uitgaven voor alle interacties, zoals klikken voor tekstadvertenties en weergaven voor videoadvertenties.
Resultaten
  • De kolom Resultaten: Deze kolom bevat het aantal conversies dat u voor uw primaire conversieacties heeft behaald voor elk standaarddoel in uw account.
    • Conversies in doelen waarvoor de campagne optimaliseert, worden in deze kolom getoond in een normale tekstkleur. Conversies in doelen waarvoor de campagne niet optimaliseert, maar die wel conversies opleveren, worden grijs weergegeven. Meer informatie over conversiedoelen.
    • In de kolom Resultaten worden geen conversies getoond die zijn gegroepeerd op basis van een aangepast doel. Als sommige van deze conversies ook primaire conversieacties in standaarddoelen in uw account zijn, staan de conversies van die standaarddoelen wel in de kolom Resultaten (dit is niet het geval voor secundaire acties: die zijn nooit te zien in de kolom Resultaten). Meer informatie over conversiedoelen.
  • De kolom Resultaatwaarde: Deze kolom toont de berekende conversiewaarden die u heeft behaald voor uw primaire conversieacties voor elk standaarddoel in uw account.
  • De kolom Conversiedoelen: Deze kolom toont de vermelde doelen uit de instelling op campagneniveau die de prestaties van uw campagne verbeteren.
    • U kunt de standaarddoelen van uw account overschrijven en aangeven welke doelen u in uw conversierapporten wilt bijhouden en wilt gebruiken voor biedingen in een bepaalde campagne.
    • De standaarddoelen op accountniveau zijn meestal van toepassing op het merendeel van uw campagnes, maar er kunnen enkele situaties zijn waarin u meer controle wilt hebben over de conversiedoelen die worden gebruikt voor biedingen en rapportage in een campagne. Meer informatie over campagnespecifieke conversiedoelen.

De kolommen voor resultaatrapportage worden alleen op campagneniveau getoond.

Er is ook een optie om kolommen toe te voegen voor de standaarddoelen die u in uw account als afzonderlijke kolommen heeft benoemd (zoals telefoongesprekken en leadformulieren indienen). Deze kolommen tonen het aantal conversies dat u voor al uw primaire conversieacties heeft behaald voor elk van deze standaarddoelen.

Meer informatie over de rapportage van resultaten.

Instelkolommen
  • Aantal afgekeurde advertenties
    • Deze advertenties worden niet getoond omdat ze het Google Ads-beleid schenden. U kunt in de kolom Status vinden waarom een advertentie is afgekeurd. Meer informatie over het Google Ads-beleid.
    • Als u de advertentie aanpast, wordt deze opnieuw beoordeeld. De advertentie kan de status Geschikt krijgen als we vaststellen dat deze voldoet aan ons beleid. Meer informatie over hoe u een afgekeurde advertentie corrigeert.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal afgekeurde zoekwoorden
    • Deze zoekwoorden tonen uw advertenties niet, omdat ze het Google Ads-beleid schenden. Meer informatie over het Google Ads-beleid.
    • U kunt in de kolom Status vinden waarom een advertentie is afgekeurd. Als u de advertentie aanpast, wordt deze opnieuw beoordeeld. De advertentie kan de status Geschikt krijgen als we vaststellen dat deze voldoet aan ons beleid. Meer informatie over hoe u een afgekeurde advertentie corrigeert.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal in aanmerking komende advertenties
    • Deze advertenties zijn beoordeeld en goedgekeurd voor weergave. Ze voldoen aan het Google Ads-beleid en kunnen daarom aan alle doelgroepen worden getoond. Meer informatie over het beoordelingsproces voor advertenties.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal in aanmerking komende zoekwoorden
    • Deze zoekwoorden zijn beoordeeld en goedgekeurd om al uw advertenties te tonen. Meer informatie over het beoordelingsproces voor advertenties.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal in aanmerking komende responsieve zoekadvertenties
    • Deze advertenties zijn beoordeeld en goedgekeurd voor weergave. Ze voldoen aan het Google Ads-beleid en kunnen daarom aan alle doelgroepen worden getoond. Meer informatie over het beoordelingsproces voor advertenties.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal in aanmerking komende advertentiegroepen
  • Gegevens over effectiviteit van responsieve zoekadvertentie
    • In deze kolom staat een uitsplitsing van de kwaliteit van uw responsieve zoekadvertenties. Meer informatie over advertentiekwaliteit.
    • Het aantal RSA's wordt getoond, gesegmenteerd op advertentiekwaliteit.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal geschikte componenten voor sitelinks
    • Deze kolom toont het aantal componenten voor sitelinks.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal geschikte componenten voor sitelinks (geüpgraded)
    • Deze kolom bevat het aantal geüpgrade componenten voor sitelinks.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.
  • Aantal geschikte componenten voor afbeeldingen
    • Deze kolom bevat het aantal componenten voor afbeeldingen.
    • Deze kolom kan worden toegevoegd aan de tabellen Campagnes en Advertentiegroepen.

Meer informatie over hoe u effectieve zoekadvertenties maakt.

Prestatiekolommen voor meerdere campagnes
Als u verschillende campagnetypen tegelijk bekijkt, zijn er aanvullende kolommen voor rapportage over meerdere campagnes: Interacties, Interactiepercentage en Gemiddelde kosten. In deze kolommen staan de belangrijkste statistieken die relevant zijn voor elk campagnetype. Zo kunt u snel meten hoe effectief uw advertenties zijn voor het behalen van uw advertentiedoelen. De kolom Interacties toont bijvoorbeeld het aantal klikken voor een campagne in het zoeknetwerk, het aantal videoweergaven voor een videocampagne, enzovoort. Meer informatie over interacties.
Conversiekolommen
Als u op uw website Conversies bijhouden heeft ingesteld, kunnen deze kolommen u inzicht bieden in uw conversieprestaties. Plaats de cursor op het vraagteken boven een kolom als u meer wilt weten over die kolom.
Attributiekolommen
Via deze kolommen krijgt u inzicht in de rol die uw zoekwoorden spelen in de zoekopdrachten op Google.nl die leiden tot een conversie. De 'laatste klik' voorafgaand aan een conversie krijgt vaak alle credits omdat deze klik rechtstreeks leidt tot de door u gewenste aankoop, acquisitie of registratie. Er zijn echter ook andere hulpzoekwoorden die uw klanten mogelijk naar die conversie hebben geleid. De gegevens over ondersteunde conversies van attributierapporten bieden u een vollediger beeld van de waarde van uw afzonderlijke zoekwoorden als het gaat om het behalen van conversies. Net zoals bij de conversiekolommen kunt u alleen gegevens over ondersteunde conversies nagaan als Conversies bijhouden is ingesteld op uw website.
Kolommen met kenmerken
Wanneer u uw tabel met statistieken bekijkt, ziet u standaard mogelijk de volgende kolommen met kenmerken:
  • Type biedstrategie: De naam van de biedstrategie waarmee biedingen voor uw zoekwoorden, advertentiegroepen of campagnes worden beheerd. Als uw campagne bijvoorbeeld gebruikmaakt van handmatige CPC-biedingen, staat er CPC in deze kolom. Als uw campagne automatisch bieden gebruikt, ziet u Automatisch in deze kolom. Mogelijk wordt ook '(verbeterd)' vermeld, wat betekent dat Google Ads uw max. CPC-bod analyseert om uw doel te bereiken, bijvoorbeeld het aantal conversies maximaliseren.
  • Biedstrategie: Dit is de automatische portfoliobiedstrategie waarmee biedingen voor uw zoekwoorden, advertentiegroepen of campagnes worden beheerd. In deze kolom wordt de door u ingevoerde naam van de flexibele biedstrategie getoond. De kolom bevat een streepje '-' als u geen flexibele biedstrategie gebruikt.
  • Marge voor accountoptimalisatie:
Kolommen met gespreksgegevens
In deze kolommen staan rapportagegegevens voor telefoongesprekken via advertenties en producten waarin een Google-doorschakelnummer wordt getoond op desktops of laptops, tablets en geavanceerde mobiele apparaten. U vindt deze kolommen op de pagina's Advertentiegroepen en Campagnes. Meer informatie over de statistieken die beschikbaar zijn in de kolommen met gespreksgegevens

Kolommen die alleen op bepaalde pagina's worden getoond

Sommige kolommen worden alleen op bepaalde pagina's in uw Google Ads-account getoond. Deze kolommen leveren u de volgende prestatiegegevens:

Actieve bodaanp.

Uw actieve bodaanpassing is het type bodaanpassing dat u heeft ingesteld. Als u een bodaanpassing voor mobiel heeft ingesteld, toont deze kolom Apparaat. U kunt uw biedingen verhogen of verlagen om meer of minder concurrerend te bieden op apparaten, locaties, tijdstippen enzovoort. Met bodaanpassingen heeft u meer controle over wanneer en waar uw advertentie wordt getoond.

Advertentie-ID

Dit is het afzonderlijke ID-nummer van uw advertenties.

Advertentietype

Deze kolom geeft aan welk type advertentie u laat lopen: tekst, beeld, mobiel of video.

Bodsimulator

Deze kolommen schatten hoe verschillende bodwijzigingen uw wekelijkse verkeer in het zoeknetwerk kunnen beïnvloeden. Schattingen worden over het algemeen 1 keer per dag vernieuwd en zijn een afspiegeling van de activiteit in uw account over de afgelopen 7 dagen, vanaf de dag dat ze werden berekend (tot 7 dagen geleden). Bodsimulatorkolommen zijn beschikbaar op zoekwoordniveau, en op campagneniveau voor bodaanpassingen voor apparaten. In de onderstaande gedeelten vindt u meer informatie.

Als er een '--' in de kolom staat, betekent dit dat er onvoldoende gegevens in de afgelopen 7 dagen beschikbaar waren om een schatting te maken.

Houd er rekening mee dat in de kolommen van de bodsimulator schattingen staan van hoe alternatieve biedingen in het verleden de prestaties van uw advertentie hadden kunnen beïnvloeden. Ze zijn geen voorspelling van of garantie voor toekomstige prestaties van advertenties. In deze kolommen staan geen schattingen voor campagnes die gebruikmaken van automatische CPC-biedingen of doel-CPA, of voor campagnes waarvan regelmatig het hele dagbudget wordt besteed.

Bodsimulatorkolommen voor zoekwoorden

De kolommen van de bodsimulatoren voor campagnes in het zoeknetwerk en in het Display Netwerk zijn beschikbaar op de pagina Zoekwoorden.

In de kolom Basis max. CPC staan de biedingen die Google Ads gebruikt om schattingen van het aantal klikken en de kosten voor de andere kolommen van de bodsimulator te maken. Raadpleeg deze kolom in plaats van de kolom Max. CPC-bod wanneer u de resultaten van de bodsimulator evalueert. Uw huidige max. CPC-bod is mogelijk gewijzigd sinds Google Ads de schattingen heeft gemaakt.

Kolommen voor bodaanpassingen voor apparaten op campagneniveau

U kunt ook bodsimulatorkolommen voor bodaanpassingen voor apparaten op campagneniveau bekijken. U vindt deze kolommen op het tabblad Apparaten van het tabblad Instellingen.

De kolom Basisbodaanp. toont de bodaanpassing die Google Ads heeft gebruikt om de schattingen voor de andere bodsimulatorkolommen te maken. Raadpleeg deze kolom wanneer u de resultaten van de bodsimulator evalueert. Uw huidige bodaanpassing kan zijn gewijzigd sinds Google Ads de schattingen heeft gemaakt.

Voor de schattingen in deze bodsimulatorkolommen wordt aangenomen dat alle bodaanpassingen op advertentiegroepniveau zijn verwijderd.

Meer informatie over hoe u uw resultaten schat met bod-, budget- en doelsimulatoren.

Klikaandeel

Klikaandeel is het aantal klikken dat u heeft behaald in het zoeknetwerk gedeeld door het geschatte maximumaantal klikken dat u had kunnen behalen.

Het maximumaantal klikken dat u had kunnen behalen, is afhankelijk van de prominentie van uw advertenties en hoeveel advertenties u toont voor een zoekopdracht. Deze twee factoren worden beïnvloed door verschillende andere factoren, waaronder uw bod en de algehele kwaliteit en relevantie van uw advertenties.

Deze kolom is beschikbaar op de pagina Productgroepen. Meer informatie over klikaandeel.

Kosten

Deze kolom toont de totale kosten van een campagne tijdens de geselecteerde periode.

Deze kolom is alleen beschikbaar op de pagina Campagnes.

Standaard max. CPC

Uw standaard maximum kosten per klik (max. CPC) is het hoogste bedrag dat u bereid bent te betalen voor een klik. Uw standaard max. CPC-bod wordt ingesteld op advertentiegroepniveau, maar u kunt dit overschrijven door specifieke max. CPC's in te stellen voor afzonderlijke zoekwoorden. U betaalt niet meer dan uw max. CPC en vaak betaalt u minder. In de kolom Gem. CPC ziet u het gemiddelde bedrag dat u betaalt voor klikken.

Mogelijk ziet u het label 'automatisch' of '(verbeterd)' naast uw biedingen. Dit betekent het volgende:

  • Automatisch: Dit betekent dat Google Ads het bod dat u in deze kolom ziet, automatisch instelt. Mogelijk wordt Automatisch getoond als uw campagne automatisch bieden of de portfoliobiedstrategie doel-ROAS gebruikt. U kunt deze biedingsbedragen niet wijzigen.
  • Verbeterd: Dit betekent dat het Google Ads-systeem het getoonde bod per veiling aanpast om het doel van uw biedstrategie te bereiken, zoals het aantal conversies maximaliseren voor Verbeterde CPC of conversiewaarde maximaliseren voor Doel-ROAS. Voor elk zoekwoord in de advertentiegroep dat het standaardbod gebruikt, probeert Google Ads biedingen in te stellen die ongeveer het gemiddelde vormen van het getoonde bod.

Voor bepaalde biedstrategieën, zoals doel-ROAS, kunnen biedingen zowel automatisch worden ingesteld als verbeterd. Als u doel-ROAS gebruikt, wordt het getoonde bod niet gebruikt voor veilingen in het Display Netwerk.

De kolom Standaard max. CPC is alleen beschikbaar op de pagina Advertentiegroepen.

Effectieve max. CPC (alleen Shopping)

In Shopping-campagnes maakt u gebruik van productgroepen om biedingen voor uw producten in te stellen. U kunt het bod van elk product controleren in de kolom Effectieve max. CPC op de pagina Producten. Effectieve max. CPC is het bod dat in de advertentieveiling wordt gebruikt om de positie van uw producten te bepalen. Het is het hoogste bod voor een afzonderlijk product in de door u geselecteerde campagne of advertentiegroep, zelfs als er rekening wordt gehouden met campagneprioriteiten.

Wat dit betekent

Uw effectieve maximum kosten per klik vormen het hoogste bedrag dat u bereid bent te bieden op een afzonderlijk product in uw advertentiegroep. Als een product is uitgesloten of als de campagne of advertentiegroepen niet zijn aangezet, wordt '-' getoond in plaats van een max. CPC-bod.

De volgende campagne-instellingen zijn niet opgenomen in de waarde die wordt getoond:

  • Bodaanpassingen. Dit betekent dat u misschien hoger biedt op basis van de bodaanpassingen die u heeft ingesteld. Als u bijvoorbeeld een bodaanpassing voor mobiel van 300% heeft ingesteld, kan uw effectieve max. CPC van 1 USD oplopen tot 3 USD als u biedt op mobiele advertenties. Meer informatie over bodaanpassingen.

Voorbeeld

U heeft een campagne 'Schoenen'. 2 advertentiegroepen hiervan hebben het product 'Hardloopschoenen'. Eén advertentiegroep gebruikt een max. CPC-bod van 1,2 USD voor 'Hardloopschoenen', terwijl de andere advertentiegroep een bod van 3 USD gebruikt. Als u op de pagina Producten van de campagne naar 'Hardloopschoenen' kijkt, ziet u een effectieve max. CPC van 3 USD, aangezien dit het hoogste bedrag is dat u bereid bent te bieden voor alle advertentiegroepen met 'Hardloopschoenen'.

Gesch. bod voor eerste pagina/Gesch. bod voor bovenaan de pagina/Gesch. bod voor eerste positie

De statistieken Geschat bod voor eerste pagina, Geschat bod voor bovenaan pagina en Geschat bod voor eerste positie geven een schatting van het CPC-bod (kosten per klik) dat nodig is om uw advertentie op de 1e pagina, bovenaan de pagina of op de 1e advertentiepositie van de zoekresultaten van Google te tonen als een zoekterm exact overeenkomt met uw zoekwoord. De schattingen zijn gebaseerd op de kwaliteitsscore en de huidige concurrentie van adverteerders voor dat zoekwoord.

In zeldzame gevallen kunnen 'Gesch. bod voor bovenaan de pagina' en 'Gesch. bod voor eerste positie' hoger zijn dan 100 USD. Dit wordt getoond als '>=US$100'. Als u de bedragen van Gesch. bod voor bovenaan de pagina en Gesch. bod voor eerste positie in een andere valuta weergeeft, wordt een bod getoond dat vergelijkbaar is met USD 100.

Houd er rekening mee dat de schattingen geen garantie bieden voor plaatsing op die pagina. De advertentiepositie wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder activiteiten van andere adverteerders, zoekactiviteiten van gebruikers, accountinstellingen en accountactiviteiten zoals budgetwijzigingen. Al deze factoren kunnen ertoe bijdragen dat uw advertentie niet op de 1e pagina of bovenaan de pagina wordt getoond, zelfs als u het geschatte bedrag biedt.

Deze kolommen zijn alleen beschikbaar op de pagina Zoekwoorden.

Uiteindelijke URL

Deze kolom is beschikbaar op de pagina Zoekwoorden. Als u een uiteindelijk URL op zoekwoordniveau instelt, heeft deze URL voorrang op de uiteindelijke URL die u instelt voor elke advertentie. Stel dat u het volgende kiest:

  • Uiteindelijke URL voor de advertentie: www.example.com
  • Uiteindelijke URL voor het zoekwoord: www.example.com/fruits

Als uw advertentie wordt geactiveerd door het zoekwoord 'appel', gebruikt de advertentie www.example.com/fruits als uiteindelijke URL in plaats van www.example.com.

Afbeeldings-URL

Als u beeldadvertenties laat lopen in het Display Netwerk, worden de afbeeldingen opgeslagen op de servers van Google en wordt via deze URL naar de afbeeldingen verwezen.

Vertoningspercentage/Verloren VP (positie)/Verloren VP (budget)/Exact zoekwoord VP

Het vertoningspercentage is het percentage vertoningen dat u heeft behaald, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor u in aanmerking kwam. Of u in aanmerking komt, wordt bepaald door de targetinginstellingen, goedkeuringsstatussen, biedingen en kwaliteitsscores van uw huidige advertenties. Meer informatie over hoe u gegevens over het vertoningspercentage krijgt.

Deze kolom is beschikbaar op de pagina's Campagnes en Advertentiegroepen.

Ongeldige klikken/Ongeldige klikfrequentie

Deze kolommen tonen het aantal en het percentage klikken dat is geclassificeerd als ongeldig en automatisch uit uw account is gefilterd. Voor deze klikken hoeft u niet te betalen en ze hebben geen invloed op uw accountstatistieken. Meer informatie over ongeldig verkeer.

Deze kolom is alleen beschikbaar op de pagina Campagnes.

Zoektype

Voor campagnes die het zoeknetwerk van Google targeten, kunt u de volgende zoektypen voor zoekwoorden gebruiken: breed zoeken, zoeken op woordgroep of exact zoeken. Met behulp van deze opties voor zoekwoordovereenkomst kunt u bepalen wie uw advertentie kan zien. Sommige zoektypen leiden tot veel advertentievertoningen, klikken en conversies, terwijl andere zoektypen minder vertoningen opleveren maar beter getarget zijn. De kolom Zoektype geeft aan welke instelling u voor elk zoekwoord heeft gekozen. U kunt de instelling hier ook wijzigen. U vindt deze kolom op de pagina Zoekwoorden. Meer informatie over opties voor zoekwoordovereenkomst.

Er zijn in Google Ads ook nog andere statistieken voor zoektype beschikbaar:

Segmenteren op zoektype: U kunt uw zoekwoordgegevens gesegmenteerd op zoektype bekijken. Dat zijn de brede zoekwoorden, woordgroepen of exacte zoekwoorden die uw zoekwoord hebben geactiveerd. Zo kunt u statistieken zoals klikken, vertoningen, klikfrequenties of conversiepercentages vergelijken voor zoektermen die uw advertentie hebben geactiveerd. Gebruik deze segmenteringsoptie om te bepalen welke zoekwoorden de beste prestaties opleveren voor een specifiek zoektype.

De kolom Zoektype in het rapport Zoektermen: Deze kolom in uw rapport Zoektermen toont via welk zoektype de advertentie aan de gebruiker is getoond toen die naar een bepaalde term zocht. Gebruik deze informatie om uw zoekwoordenlijst te verbeteren.

Max. CPC

Uw maximum kosten per klik (max. CPC) is het hoogste bedrag dat u bereid bent te betalen voor een klik. U kunt specifieke max. CPC's instellen voor afzonderlijke zoekwoorden als u hogere of lagere biedingen voor afzonderlijke zoekwoorden wilt instellen op basis van hun prestaties. U betaalt niet meer dan uw max. CPC en vaak betaalt u minder. In de kolom Gem. CPC ziet u het gemiddelde bedrag dat u betaalt voor klikken.

Mogelijk ziet u het label 'automatisch' of '(verbeterd)' naast uw biedingen. Dit betekent het volgende:

  • Automatisch: Dit betekent dat Google Ads het bod dat u in deze kolom ziet, automatisch instelt. Mogelijk wordt Automatisch getoond als uw campagne automatisch bieden of de flexibele biedstrategie doel-ROAS gebruikt. U kunt deze biedingsbedragen niet wijzigen.
  • Verbeterd: Dit betekent dat het Google Ads-systeem het getoonde bod per veiling aanpast om het doel van uw biedstrategie te bereiken, zoals het aantal conversies maximaliseren voor Verbeterde CPC of conversiewaarde maximaliseren voor Doel-ROAS. Voor elk zoekwoord in de advertentiegroep dat het standaardbod gebruikt, probeert Google Ads biedingen in te stellen die ongeveer het gemiddelde vormen van het getoonde bod.

Voor bepaalde biedstrategieën, zoals doel-ROAS, kunnen biedingen zowel automatisch worden ingesteld als verbeterd. Als u doel-ROAS gebruikt, wordt het getoonde bod niet gebruikt voor veilingen in het Display Netwerk.

De kolom Max. CPC is alleen beschikbaar op de pagina's Productgroepen, Zoekwoorden en Dynamische advertentiedoelen.

Mobielvriendelijke klikfrequentie

Klikfrequentie naar sites die geschikt zijn voor mobiele apparaten is het percentage mobiele klikken dat naar een pagina gaat die als mobielvriendelijk wordt beschouwd door de test voor mobielvriendelijkheid van Google. Deze kolom is beschikbaar op het tabblad Landingspagina.

Als een bestemmingspagina nog niet is geanalyseerd of als we onvoldoende gegevens hebben, wordt '--' in deze kolom getoond.

De gegevens in de kolom Mobielvriendelijke klikfrequentie kunnen maximaal 14 dagen oud zijn. Als u onlangs updates heeft doorgevoerd op een van uw pagina's, kan het tot 14 dagen duren voordat deze wijzigingen in de kolom zijn verwerkt.

Lijst met uitgesloten zoekwoorden

Via deze kolom kunt u snel lijsten met uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan en verwijderen uit uw campagnes.

Plaats de cursor op een lijst met uitgesloten zoekwoorden om de zoekwoorden in de lijst te tonen. Als u op een lijst klikt, gaat u naar de bijbehorende detailpagina. Daar kunt u de lijst updaten.

Productstatus (alleen Shopping)

In de kolom Productstatus staat de huidige status van een afzonderlijk product in uw campagne. Deze kolom geeft u inzicht in of uw product klaar is voor weergave. Meer informatie over diagnostische gegevens over producten en wat de productstatussen betekenen.

Meer informatie over problemen met producten.

Kwaliteitsscore

Deze kolom toont de kwaliteitsscore van uw zoekwoord, wat een meting is van hoe relevant en nuttig uw advertenties en landingspagina zijn voor een persoon die uw advertentie ziet.

Deze kolom is beschikbaar op de pagina Zoekwoorden.

Relatieve CTR

De relatieve CTR meet hoe uw advertenties in het Display Netwerk presteren in vergelijking tot advertenties van andere adverteerders die op dezelfde websites worden getoond.

We berekenen de relatieve CTR door uw klikfrequentie te delen door de gemiddelde klikfrequentie van alle adverteerders op de plaatsingen waarop uw advertenties worden getoond. Aangezien dit een concurrentiestatistiek is, is de waarde niet statisch. De waarde verandert op basis van de websites waarop uw advertentie wordt getoond en de acties van andere adverteerders.

Voorbeeld

Stel dat een adverteerder die digitale camera's verkoopt, een CTR van 0,05% behaalt in het Display Netwerk. De adverteerder verschijnt op één pagina over fotografie in het Display Netwerk, samen met 3 andere adverteerders. De andere adverteerders behalen CTR's van 0,005%.

De eerste adverteerder behaalt een CTR die 10 keer hoger is dan de CTR's van concurrenten (0,05%/0,005% = 10). Aangezien gebruikers meer interesse tonen voor de producten van deze adverteerder, behaalt deze adverteerder een zeer hoge relatieve CTR (10).

Was dit nuttig?

Hoe kunnen we dit verbeteren?
Zoeken
Zoekopdracht wissen
Zoekfunctie sluiten
Hoofdmenu
5586297733572393213
true
Zoeken in het Helpcentrum
true
true
true
true
true
73067
false
false
false