Studiemateriaal voor de Mobile Advertising-kennistest

Over bodaanpassingen

Een bodaanpassing is een procentuele verhoging of verlaging van uw biedingen. Door bodaanpassingen in te stellen, kunt u uw advertenties vaker of minder vaak weergeven op basis van waar, wanneer en hoe mensen zoeken. Een klik kan bijvoorbeeld meer waard zijn als die afkomstig is van een smartphone of van een specifieke locatie, of als op een bepaald tijdstip van de dag wordt geklikt. U kunt uw biedingen ook aanpassen op basis van de prestaties van uw advertenties, zodat u uw rendement op investering (ROI) kunt verbeteren. Uitgaven voor afzonderlijke klikken kunnen variëren, aangezien uw biedingen worden verhoogd of verlaagd op basis van de aanpassingen die u heeft ingesteld, maar het totale gemiddelde dagbudget verandert niet.

In dit artikel vindt u meer informatie over de verschillende typen bodaanpassingen en de vereisten daarvoor, over de interactie van meerdere bodaanpassingen en over de opties die beschikbaar zijn voor de verschillende campagnetypen.

Voordat u begint

Alle biedstrategieën zijn geschikt voor alle campagnetypen. Bekijk meer informatie over de biedstrategieën Doel-CPA, Doel-ROAS en Klikken maximaliseren en hoe u een bodaanpassing toevoegt of verwijdert.

Hoe bodaanpassingen werken

Stel u heeft een campagne die goed presteert op mobiele apparaten bij een maximum CPC-bod van € 1. U wilt uw advertentie aan meer klanten op mobiele apparaten laten zien. Daarom verhoogt u het bod met 20% voor zoekopdrachten op mobiele apparaten, wat resulteert in een biedingsbedrag van € 1,20. De berekening:

Startbod: € 1

Mobiele aanpassing: € 1 + (€ 1 x 20%) = € 1,20

Resulterend bod voor zoekopdrachten op mobiele apparaten: € 1,20

Stel nu dat u een bod van € 1 heeft en dat wilt verlagen. Als u het bod wilt aanpassen naar € 0,80, selecteert u Verlagen met 20%.

Uw bodaanpassingen weergeven

In uw Google Ads-account staan bodaanpassingen in het paginamenu links:

Opmerking: De instructies hieronder maken deel uit van het nieuwe ontwerp van de Google Ads-gebruikerservaring. Als u het vorige ontwerp wilt gebruiken, klikt u op het icoon Weergave en selecteert u Vorig ontwerp gebruiken. Als u nog steeds de vorige versie van Google Ads gebruikt, kunt u met de snelle referentiekaart of de zoekbalk in het navigatievenster bovenaan Google Ads de pagina vinden die u zoekt.
Opmerking: Als u geen bodaanpassingen ziet, leest u Geschiktheid voor bodaanpassing in dit artikel.
  • Voor bodaanpassingen in het Display Netwerk:
    1. Klik in het paginamenu op het advertentietype dat u wilt bekijken:
    2. Zoek in de tabel de kolom Bodaanpassingen.
Opmerking: Als u geen bodaanpassingen ziet, leest u Geschiktheid voor bodaanpassing in dit artikel.

Typen bodaanpassingen

Apparaat

Gebruik bodaanpassingen voor apparaten om uw advertentie vaker of minder vaak weer te geven voor zoekopdrachten die worden uitgevoerd op specifieke apparaten (computers, tablets of mobiele apparaten).

Waarvoor u ze kunt gebruiken

  • Campagnes
  • Advertentiegroepen
  • Als u een bodaanpassing voor apparaten heeft ingesteld voor een campagne en voor een advertentiegroep in die campagne, wordt de bodaanpassing voor de advertentiegroep gebruikt om het bod te bepalen.

Bereik

  • -100% tot +900%
  • Als u zich wilt afmelden voor de weergave van advertenties op een bepaald apparaat, verlaagt u uw bod voor dat apparaat met 100%. Als u op campagneniveau het bod voor een bepaald apparaat met 100% heeft verlaagd, wordt de aanpassing op advertentiegroepniveau voor hetzelfde apparaat niet gebruikt.

Locatie

Gebruik bodaanpassingen voor locaties om uw advertentie vaker of minder vaak te tonen aan klanten in bepaalde landen, steden of andere geografische gebieden. U kunt ook targeting op locatiecomponent gebruiken om verschillende biedingen in te stellen voor klanten die zich in de buurt van uw bedrijf bevinden.

Waarvoor u ze kunt gebruiken

  • Campagnes

Bereik

  • -90% tot +900%

Advertentieplanning

Gebruik bodaanpassingen voor advertentieplanning om uw biedingen te verhogen of te verlagen voor campagnes die uitsluitend op bepaalde dagen of tijdens bepaalde uren van de dag worden uitgevoerd. Hiervoor moet u eerst een aangepaste advertentieplanning instellen.

Waarvoor u ze kunt gebruiken

  • Campagnes

Bereik

  • -90% tot +900%

Populairste content (geavanceerd)

Opmerking: Bodaanpassingen voor populairste content zijn niet meer beschikbaar.

Targetingmethoden (geavanceerd)

Stel bodaanpassingen in voor onderwerpen, plaatsingen en andere targetingmethoden voor campagnetypen die advertenties weergeven in het Display Netwerk en het zoeknetwerk. Meer informatie over hoe u doelgroepen (interesses en remarketinglijsten) kunt toevoegen aan een advertentiegroep

Waarvoor u ze kunt gebruiken

  • Campagnes
  • Advertentiegroepen

Bereik

  • -90% tot +900%

Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (geavanceerd)

U kunt bodaanpassingen instellen voor remarketinglijsten in uw advertentiegroepen als u advertenties aan mensen in deze lijsten wilt weergeven. U kunt uw bod bijvoorbeeld met 25% verhogen voor mensen die in de afgelopen 30 dagen uw website hebben bezocht. Bekijk Over Google Ads-remarketinglijsten voor zoekadvertenties als u nog geen remarketinglijst heeft ingesteld.

Waarvoor u ze kunt gebruiken

  • Campagnes
  • Advertentiegroepen

Bereik

  • -90% tot +900%

Interacties (oproepaanpassingen)

U kunt uw bod voor mobiele apparaten verhogen om vaker advertenties met belinteracties te tonen aan gebruikers van mobiele telefoons. Bodaanpassingen voor interacties beïnvloeden hoe vaak u belcomponenten en beladvertenties aan gebruikers toont. Omdat u uw biedingen voor bepaalde interacties kunt aanpassen, heeft u meer controle over hoe vaak deze worden weergegeven met uw advertentie en hoe potentiële klanten in contact komen met uw bedrijf.

Waarvoor u ze kunt gebruiken

  • Campagnes in het nieuwe, verbeterde Google Ads

Bereik

  • -90% tot +900%

Demografie (leeftijd, geslacht en gezinsinkomen)

U kunt uw bod aanpassen om potentiële klanten van een bepaald geslacht, in bepaalde leeftijdscategorieën en/of met een bepaald inkomensbereik te targeten. Demografische bodaanpassingen bepalen hoe vaak uw advertenties worden getoond aan de gewenste doelgroep, zodat u het meeste kunt halen uit elke vertoning. Meer informatie over demografische targeting

Waarvoor u ze kunt gebruiken

  • Campagnes en advertentiegroepen in het nieuwe, verbeterde Google Ads

Bereik

  • -90% tot +900%

Geschiktheid voor bodaanpassing (handmatige biedstrategieën)

Scroll naar rechts om de hele tabel te bekijken.

Campagnetype Apparaat Locatie Advertentieplanning Targetingmethode Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (zoeknetwerk) Interacties (oproepaanpassingen) Demografie
Campagne in het zoeknetwerk ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd
Campagne in het Display Netwerk ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd - ja, bevestigd
Shopping-campagne ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd -
Display-videocampagne ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd -
YouTube-campagne ja, bevestigd ja, bevestigd ja, bevestigd -
App-campagne - - - - - - -
Slimme campagne - - - - - - -
van uw campagne voor Maximale prestaties - - - - - - -
Campagne voor het genereren van vraag
Tip: Met slimme campagnes en app-campagnes past AI van Google biedingen naadloos aan om de prestaties te maximaliseren op basis van uw advertentiedoelen.

Automatisch bieden

  • Als u Slim bieden-strategieën gebruikt op basis van AI van Google, waaronder Doel-CPA, Doel-ROAS, Aantal conversies maximaliseren en Conversiewaarde maximaliseren, hoeft u geen handmatige bodaanpassingen door te voeren omdat deze strategieën automatisch biedingen instellen om te optimaliseren voor het conversiedoel opgegeven door de klant. Als u een handmatige bodaanpassing instelt voor uw geautomatiseerde Slim bieden-strategie, wordt deze niet ondersteund.
  • Met bodaanpassingen voor apparaten voor Doel-CPA kunt u de waarde van uw CPA-doel aanpassen in plaats van de biedingen zelf.

In dit diagram worden de typen bodaanpassingen beschreven die worden ondersteund voor elke automatische biedstrategie (scroll naar rechts om de hele tabel te bekijken).

Type bodaanpassing -100% mogelijk? Klikken maximaliseren Doelvertoningspercentage Doel-CPA Doel-ROAS Aantal conversies maximaliseren Conversiewaarde maximaliseren
Apparaat ja, bevestigd ja, bevestigd Alleen -100% ja, bevestigd* Alleen -100% Alleen -100% Alleen -100%
Locatie - ja, bevestigd - - - - -
Advertentieplanning - ja, bevestigd - - - - -
Doelgroepen (inclusief remarketinglijsten voor zoekadvertenties) - ja, bevestigd - - - - -
Telefoongesprekken - ja, bevestigd - - - - -
Demografie - ja, bevestigd - - - - -

* = Behandeld als doelaanpassing

Opmerking: Wanneer aanpassingen van -100% niet mogelijk zijn, houden Slim bieden-strategieën nog steeds rekening met de targetinginstellingen en uitsluitingen voor elk type bodaanpassing.

Meerdere bodaanpassingen

Wanneer u in uw campagne meer dan één bodaanpassing instelt, worden de aanpassingen vermenigvuldigd om te bepalen hoeveel uw bod wordt verhoogd of verlaagd. De werking van meerdere bodaanpassingen voor apparaten en voor locaties is echter verschillend.

De gecombineerde bodaanpassingen mogen niet boven een stijging van 900% van het basisbod uitkomen. Voorbeeld: Een bod van € 1 met een apparaatverhoging van 900% gecombineerd met een locatieverhoging van 900% resulteert in een bod van slechts € 10. Als u meerdere bodaanpassingen combineert, is -90% de laagst mogelijke bodaanpassing.

  • Meerdere bodaanpassingen voor apparaten: Als u een bodaanpassing voor apparaten instelt op campagneniveau en een aanpassing voor hetzelfde apparaat op advertentiegroepniveau, wordt de bodaanpassing voor apparaten op advertentiegroepniveau gebruikt om de resulterende bodaanpassing te bepalen. Als de bodaanpassingen voor apparaten op campagneniveau echter een verlaging van 100% is, wordt de bodaanpassing voor apparaten op advertentiegroepniveau niet gebruikt.
  • Meerdere bodaanpassingen voor locaties: Meerdere bodaanpassingen die van toepassing zijn op dezelfde locatie, worden niet samengevoegd. Als u een bodaanpassing van +50% instelt voor Nederland en een bodaanpassing van +100% voor Amsterdam, wordt alleen de bodaanpassing voor Amsterdam gebruikt, omdat dit de meest specifieke locatie is.
  • Meerdere bodaanpassingen voor niet-vergelijkbare advertentietypen: Bij niet-vergelijkbare advertentietypen worden meerdere bodaanpassingen nog steeds met elkaar vermenigvuldigd, maar ze worden aangepast als de omstandigheden veranderen. Bekijk het voorbeeld hieronder.

Voorbeeld

Stel dat u een campagne laat lopen die is getarget op de VS en zodanig is ingesteld dat deze alle dagen van de week loopt. En dat u een max. CPC-bod van € 1 voor de advertentiegroep heeft ingesteld. U besluit uw bod met 20% te verhogen voor Californië en uw bod met 50% te verlagen voor zaterdag. Het resulterende bod voor een zoekopdracht in Californië op een zaterdag is dan € 0,60. De berekening:

Startbod: € 1

Aanpassing voor Californië: € 1 + (€ 1 x 20%) = € 1,20

Aanpassing voor zaterdag: € 1 x € 1,20 x 0,50 = € 0,60

Resulterend bod voor zoekopdrachten in Californië op zaterdag: € 0,60

Resulterend bod voor zoekopdrachten in Californië op zondag tot en met vrijdag: € 1,20

Resulterend bod voor zoekopdrachten in andere staten op zaterdag: € 0,50

Resulterend bod voor zoekopdrachten in andere staten op zondag tot en met vrijdag: € 1

Gerelateerde links

Was dit nuttig?

Hoe kunnen we dit verbeteren?
true
Achieve your advertising goals today!

Attend our Performance Max Masterclass, a livestream workshop session bringing together industry and Google ads PMax experts.

Register now

Zoeken
Zoekopdracht wissen
Zoekfunctie sluiten
Google-apps
Hoofdmenu