Effektivitetsrapporten viser vigtige metrics om, hvordan dit website klarer sig i Googles søgeresultater, f.eks.:
- Se, hvordan din søgetrafik ændrer sig over tid, hvor den kommer fra, og hvilke søgeforespørgsler der er mest tilbøjelige til at vise dit website.
- Find ud af, hvilke forespørgsler der foretages på mobilenheder, og brug dem til at forbedre din mobilmålretning.
- Se, hvilke sider der har den højeste (og laveste) klikrate i Google-søgeresultater.
Effektivitetsrapporter i Search Console – Google Search Console-kurser
Almindelige opgaver
Hvad er dine mest populære forespørgsler?
Hvilke af dine sider er mest populære i Søgning?
- Antallet af klik viser dig, hvilke sider der får mest trafik fra Google Søgning.
- Baseret på søgeresultatet måler CTR, om brugerne mener, din side besvarer deres spørgsmål på fyldestgørende vis. Se, hvilke dele af et søgeresultat du kan påvirke.
Hvilke af dine sider er mindst effektive i Søgning?
- Vælg CTR som metric.
- Åbn fanen SIDER.
- Sortér efter CTR.
Hvilke sider fra dit website har Google vist for en bestemt forespørgsel?
Hvorfor faldt eller steg din trafik?
Sammenlign dataene for to sider, datointervaller, forespørgsler eller andet
Sådan måler du, om en ændring på din side har gjort en forskel
Hvad er din gennemsnitlige rangering i søgeresultaterne over tid?
- Hvis du vil se din rangeringshistorik for en bestemt side eller en gruppe af sider, kan du føje et webadressefilter til rapporten.
- Vælg den Gennemsnitlige position for den pågældende metric, og fjern markeringen af alle andre metrics.
- Vælg den tidsramme, du er interesseret i.
- Du kan vælge at sammenligne denne tidsramme med en tilsvarende tidsramme.
Vær opmærksom på, at den værdi, der vises i forbindelse med hver dato, er den gennemsnitlige øverste position for sider på dit website.
Vær også opmærksom på, at det kan være meget svært at fastslå, præcis hvor på siden en bestemt rangering henviser til. Et mere sikkert bud er at sigte mod en rangering som nr. 10 eller lavere og forsøge ikke at falde længere ned over tid. Generelt bør du fokusere mere på eksponeringer og antal klik end på din rangering.
Sammenlign din effektivitet i Google Søgning, Nyheder og Discover
Se data for forespørgsler med og uden brand
Du vil muligvis gerne se antallet af forespørgsler, der viser dit website, når brugeren medtager eller udelader et bestemt ord eller en bestemt sætning, f.eks. brandnavnet.
Dette er ikke så nemt som at filtrere efter forespørgsler med og uden en værdi, da tilføjelsen af et filter får Search Console til at ignorere anonymiserede forespørgsler, som kan indeholde den sætning, anmoderen er interesseret i. Det nøjagtige tal går derfor tabt, når du begynder at filtrere data. Du kan dog estimere den maksimale fejlmargin ved at tilføje et forespørgselsfilter og se, hvor meget det samlede antal eksponeringer eller klik falder fra det samlede ufiltrerede antal. Altså:
- Tilføj et filter for forespørgsler, der matcher en værdi ("Nøjagtig forespørgsel", "Forespørgsler, der indeholder" eller "Tilpasset (regex)". Registrer det samlede antal klik, eksponeringer og CTR i diagrammet.
- Rediger filteret for at finde forespørgsler, der ikke indeholder denne værdi ("Forespørgsler, der ikke indeholder" eller "Tilpasset (regex)"). Registrer de samlede værdier fra diagrammet.
- Rediger filteret, så det matcher alle forespørgsler: "Tilpasset (regex)" til forespørgsler, der matcher termen
.*
, og registrer de samlede værdier fra diagrammet. - Fjern alle filtre for forespørgsler og sider, og registrer de samlede værdier fra diagrammet. Bemærk! Stigningen i det samlede antal fra trin 3 er de anonymiserede data og andre meget lange søgeudtryk, der blev udeladt.
- Dine omtrentlige antal forespørgsler med eller uden brand er:
(Forespørgsler, der indeholder "en værdi")
(Forespørgsler, der ikke indeholder "en værdi") + (Forespørgsler, der indeholder "en værdi") |
Den omtrentlige maksimale fejlmargin: (I alt med et filter, der matcher alt/I alt uden et filter) |
Konfiguration af rapporten
Standardvisningen af rapporten viser klik- og eksponeringsdata for dit website i Googles søgeresultater fra de seneste tre måneder.
- Bestem, hvilke metrics der skal vises, ved at vælge faner oven over diagrammet. Metrics er de tal, der skal vises (klik, eksponeringer, position, CTR).
- Bestem, hvilken dimension der skal vises, ved at vælge en fane med datagruppering i tabellen. Dimensionen definerer, hvordan data skal grupperes. Det kan f.eks. være efter sidens webadresse, efter land eller efter forespørgselsstreng.
- Valgfrit: Filtrér dine data ved at tilføje eller skifte filtre.
- Valgfrit: Sammenlign dimensionsgrupper. Sammenlign f.eks. resultater fra Brasilien med resultater fra Kina eller billeddata med webdata.
Sådan læser du diagrammet
Afhængigt af hvilke faner du vælger, viser diagrammet det samlede antal klik, det samlede antal eksponeringer, den gennemsnitlige klikrate (CTR, click-through rate) og den gennemsnitlige position for hele din ejendom. Data i diagrammet er sammenfattet efter ejendom. Se Metrics for at få forklaringer på disse typer af metrics, samt hvordan de beregnes. De nyeste data kan være foreløbige. Foreløbige data angives, når du holder markøren over dem eller vælger dem på grafen.
Diagramdataene sammenfattes altid efter ejendom, medmindre du filtrerer efter side eller søgelayout.
De samlede antal for hver metric vises i diagrammet. Diagrammets samlede antal stemmer muligvis ikke overens med de samlede antal i tabellen.
Gå til Dimensioner, Metrics og Om dataene for at få flere oplysninger om de forskellige tal.
Sådan læser du tabellen
Tabellen viser data grupperet efter den valgte dimension (f.eks. efter forespørgsel, side eller land).
Tabeldataene sammenfattes efter ejendom, medmindre du filtrerer eller får vist resultater efter side eller søgelayout.
Gå til Dimensioner, Metrics og Om dataene for at få flere oplysninger om de forskellige tal.
Hvorfor forsvandt rapporttabellen?
I nogle tilfælde, hvor tabellen ikke føjer yderligere oplysninger til diagrammet, udelades tabellen fra rapporten. Hvis du f.eks. får vist antallet af klik i en tabel grupperet efter land og sammenligner USA med Storbritannien, vil du få en tabel som denne:
Land | Klik fra USA | Klik fra Storbritannien |
---|---|---|
USA | 1.000 | 0 |
Storbritannien | 0 | 1.000 |
Denne tabel giver ikke nogen oplysninger, der ikke allerede vises i grafen, så tabellen udelades.
Dimensioner og filtre
Du kan gruppere og filtrere dine data efter følgende dimensioner. Vælg fanen med dimensionen oven over tabellen for at gruppere data. Se, hvordan du filtrerer, her.
ForespørgslerDisse er de strenge med forespørgsler, som brugerne har søgt efter på Google. Det er kun de strenge med forespørgsler, som ikke var anonyme, og som hentede dit website, der vises.
Med henblik på at beskytte privatlivet for den bruger, som foretog forespørgslen, vises nogle forespørgsler (anonymiserede forespørgsler) ikke i disse resultater. Anonymiserede forespørgsler udelades altid fra tabellen. Anonymiserede forespørgsler indgår i de samlede resultater i diagrammet, medmindre du filtrerer efter forespørgsel (forespørgsler med eller uden en given streng).
Hvis dit website har et væsentligt antal anonymiserede forespørgsler, kan du muligvis se en væsentlig uoverensstemmelse mellem det samlede antal søgninger i alt (antal forespørgsler, der indeholder en_streng + antal forespørgsler, der ikke indeholder en_streng). Dette skyldes, at de anonymiserede forespørgsler udelades, når et filter anvendes. Få flere oplysninger om, hvordan anonymiserede forespørgsler kan forårsage datauoverensstemmelser.
Data sammenfattes efter ejendom, når der grupperes eller filtreres efter forespørgsel.
Når du filtrerer efter forespørgsel, kan du miste data med længere søgeudtryk i tabellen eller diagrammet. Når du grupperer efter forespørgsel, kan du kun miste data med længere søgeudtryk i tabellen. Dette er mest mærkbart på meget store websites.
Andre begrænsninger for forespørgsler
På grund af interne begrænsninger gemmer Search Console de øverste datarækker, ikke alle datarækker. Derfor er det ikke alle forespørgsler udover anonymiserede forespørgsler, der vises. I stedet fokuserer vi på at vise dig de vigtigste for hele din ejendom.
Almindelige anvendelsesmuligheder
- Kig efter forventede og uventede forespørgsler. Hvis de forventede søgeord ikke fremgår, har dit website muligvis ikke tilstrækkeligt nyttigt indhold, der er relevant for disse søgeord. Hvis der vises uventede ord (f.eks. "Viagra" eller "kasino"), er det sandsynligt, at dit website er blevet hacket.
- Find forespørgsler med et højt antal eksponeringer og en lav CTR-værdi. Disse forespørgsler kan hjælpe med at identificere, hvor du kan forbedre dine titler og uddrag, så de svarer til dine brugeres interesser.
- Find de samlede antal forespørgsler med eller uden brandet. Du vil muligvis gerne se antallet af forespørgsler, der viser dit website, når brugeren medtager eller udelader en bestemt streng som f.eks. brandet. Da anonymiserede forespørgsler ikke kan tælles, og data med længere søgeudtryk slettes, når du filtrerer efter forespørgsel, kan du kun tilnærme dig denne værdi, men procentdelen for den brandede forespørgsel kan overordnet udtrykkes med følgende formel:
(Forespørgsler, der indeholder "en værdi")
(Forespørgsler, der ikke indeholder "en værdi") + (Forespørgsler, der indeholder "en værdi")
Den endelige webadresse, der linkes til i et søgeresultat, efter eventuelle overspringninger af omdirigeringer (se nedenfor).
De fleste effektivitetsdata i denne rapport tildeles sidens kanoniske webadresse i stedet for en identisk webadresse. Det betyder, at når en bruger klikker på en identisk webadresse i søgeresultaterne, tæller klikket for den kanoniske webadresse i stedet for den webadresse, som brugeren besøger. Effektivitetsrapporten kan derfor vise nul klik for en identisk webadresse, selvom logfilerne for dit website viser, at brugerne blev ført til den pågældende side fra Google Søgning. Du kan finde den kanoniske webadresse for en side ved hjælp af værktøjet til undersøgelse af webadresser.
Et lavt antal klik og eksponeringer tildeles muligvis den faktiske webadresse i stedet for den kanoniske webadresse. Eksempler på dette kan være infopanellinks i søgeresultater på mobilenheder og hreflang-resultater.
Du kan prøve at fastslå den faktiske trafik i forbindelse med dubletter, hvis du har forskellige versioner for henholdsvis computer- og mobilbrug. Hvis dette er tilfældet, kan du se trafikken for den webadresse, der rent faktisk blev klikket på, ved at filtrere data efter enhed (computer eller mobilenhed).
Hvis du vælger en dimension til dine sider, aggregeres data efter side i stedet for efter ejendom i tabellen. Grafen aggregerer data efter ejendom, uanset hvilken dimension der vælges.
Når du grupperer efter side, kan du miste data med længere søgeudtryk i tabellen. Dette er mest mærkbart på meget store websites.
eksempel.dk/minside
til computerbrugere og m.eksempel.dk/minside
til mobilbrugere. Google kan vise webadressen til computere ved både søgninger fra computere og mobilenheder, men <a> linkmålet vil være forskelligt, afhængigt af om søgningen foretages fra en computer eller en mobilenhed. På en computer fører det underliggende link til computersiden, og på en mobilenhed fører det underliggende link til mobilsiden. Dette kaldes overspringning af omdirigeringer.Det land, hvor søgningen blev foretaget, f.eks. Canada eller Mexico.
Den type enhed, som brugeren har søgt på: Computer, tablet eller mobil. Hvis du har særskilte ejendomme til dine forskellige enhedstyper (f.eks. m.eksempel.dk til mobilenheder og eksempel.dk til computere), kan du muligvis ikke sammenligne metrics, medmindre du bruger en domæneejendom.
Den søgefane, hvor brugeren ser linket:
- Nettet: Resultater, der vises på fanen Alle eller fanen Net. Dette omfatter alle billed- eller videoresultater, der vises på fanen med alle resultaterne.
- Billede: Resultater, der vises på fanen Billeder i søgeresultaterne.
- Video: Resultater, der vises på fanen Videoer i søgeresultaterne.
- Nyheder: Resultater, der vises på fanen Nyheder i søgeresultaterne.
Søgetyper kan ikke grupperes, da resultatsidens layout kan variere meget mellem de forskellige søgetyper. Position 30 i resultaterne for en billedsøgning kan f.eks. være på den første resultatside, mens position 30 i en websøgning vil være på side tre.
Data lagres separat efter søgetype
For en given webadresse lagres alle klik, eksponeringer og positionsdata separat for hver søgetype. Et billede kan f.eks. blive vist i både webresultater og billedresultater, men klik-, eksponerings- og positionsdata for billedet registreres særskilt for websøgninger og billedsøgninger.
For at tage et eksempel har du måske følgende data for et billede, som er hostet på siden eksempel.dk/ommig.html:
Søgetype | Eksponeringer | Klik | Position |
---|---|---|---|
Billeder | 20 | 10 | 23 |
Web | 30 | 30 | 7 |
Gruppér data efter den specifikke type søgeresultat eller funktion. Feltet Search Console API er til de accepterede værdier for dimensionen searchAppearance.
Understøttede typer søgelayout:
Brugerfladenavn |
Beskrivelse |
Search Console API-værdi |
Feltet Massedataeksport |
---|---|---|---|
AMP-artikler |
Et visuelt forbedret søgeresultat for en AMP-side. Resultatet kan stå for sig selv eller være en del af en karrusel med lignende resultattyper. Udvidede resultater for AMP-artikler tæller også som udvidede resultater. |
AMP_TOP_STORIES |
is_amp_top_stories |
Ikke-udvidede resultater fra AMP |
En almindelig tekst og et søgeresultat, der henviser til en AMP-side. |
AMP_BLUE_LINK |
is_amp_blue_link |
AMP i billedresultater |
Et billede, der hostes på en AMP-side, som vises i et søgeresultat. |
AMP_IMAGE_RESULT |
is_amp_image_result |
Android-app |
Et sideresultat for en Android-app i en mobilsøgning. |
SEARCH_APPEARANCE_ANDROID_APP |
is_search_appearance_android_app |
Spørgsmål og svar i undervisning |
En side med spørgsmål og svar vedrørende STEM-uddannelser, som fokuserer på at give svar på brugerindsendte spørgsmål. |
EDU_Q_AND_A |
is_edu_q_and_a |
Svar på ofte stillede spørgsmål, der vises direkte i søgningen. |
TPF_FAQ |
is_tpf_faq |
|
Jobbeskrivelse |
En udvidet beskrivelse af et jobopslag, der vises i et søgeresultat. Læs om optællingen af klik og eksponeringer for jobs. |
JOB_DETAILS |
is_job_details |
Jobannoncer |
Et jobopslag, der viser en oversigt over et job i søgeresultaterne. Læs om optællingen af klik og eksponeringer for jobs. |
JOB_LISTING |
is_job_listing |
Uddannelsesvideoer, der vises som et udvidet resultat. |
LEARNING_VIDEOS |
is_learning_videos |
|
En udvidet beskrivelse af et regnestykke, der vises i et udvidet resultat, angiver typen af matematikopgave og linker til trinvise vejledninger |
MATH_SOLVERS |
is_math_solvers |
|
Mediehandlinger |
Lyd- eller videoindhold, der kan afspilles direkte i et udvidet resultat. Læs mere om mediehandlinger. |
HANDLING |
is_action |
Resultater, der indeholder specifikke data om et produkt såsom pris og tilgængelighed (f.eks. Populære produkter eller infopaneler for Shopping). |
MERCHANT_LISTINGS |
is_merchant_listings |
|
Uddannelsesmateriale, der vises som et quizspørgsmål i en søgning. |
PRACTICE_PROBLEMS |
is_practice_problems |
|
Produktresultater |
Et visuelt forbedret søgeresultat for produkter, der kan indeholde anmeldelser, bedømmelser, pris og tilgængelighed. |
ORGANIC_SHOPPING |
is_organic_shopping |
Produktuddrag |
Et visuelt forbedret søgeresultat for produkter, der kan indeholde anmeldelser, bedømmelser, pris og tilgængelighed. |
PRODUCT_SNIPPETS |
is_product_snippets |
Udvidede resultater for spørgsmål og svar |
Svar på spørgsmål, som folk ofte stiller på Google, og som vises direkte i søgeresultater. |
TPF_QA |
is_tpf_qa |
Gallerier med opskrifter |
En samling af udvidede resultater for opskrifter. |
RECIPE_FEATURE |
is_recipe_feature |
Udvidede resultater for opskrifter |
Et visuelt forbedret søgeresultat for opskrifter, der kan indeholde billeder, bedømmelser og tilberedningstider. |
RECIPE_RICH_SNIPPET |
is_recipe_rich_snippet |
Uddrag af anmeldelse |
Uddrag af anmeldelser, der kan indeholde gennemsnitlige bedømmelser, stjerner og en oversigt over anmeldelser. Læs om uddrag af anmeldelser. |
REVIEW_SNIPPET |
is_review_snippet |
Et struktureret dataelement af typen |
SPECIAL_ANNOUNCEMENT |
is_special_announcement |
|
En side, der blev vist i et udvidet resultat af typen "Fra dit abonnement". Dette er et udvidet resultat, hvor brugerne får vist indhold, som de abonnerer på via Abonner med Google. |
SUBSCRIBED_CONTENT |
is_subscribed_content |
|
Søgeresultater fra udvalgte kilder på et andet sprog end det, som forespørgslen er angivet på. |
TRANSLATED_RESULT |
is_translated_result |
|
Videoer |
Videoer, der enten vises i de generelle søgeresultater (Web) eller i Discover. Det omfatter videoer, der vises i karruseller i søgninger. |
VIDEO |
is_video |
Et visuelt format til historiefortælling baseret på AMP-sider, som giver brugeren mulighed for at trykke sig gennem billeder og videoer i fuld skærm. |
AMP_STORY |
is_amp_story |
Udfasede felter
For brugere af massedataeksport vises disse felter i BigQuery-skemaet, men deres værdier for de seneste datoer er NULL:
Brugerfladenavn |
Beskrivelse |
API-navn |
Feltet Massedataeksport |
---|---|---|---|
En udvidet beskrivelse af en begivenhed, der vises i et søgeresultat. Læs om optællingen af klik og eksponeringer for begivenheder. |
EVENTS_DETAILS |
is_events_details |
|
Fortegnelse for begivenhed |
Et visuelt forbedret søgeresultat for begivenheder. Læs om optællingen af klik og eksponeringer for begivenheder. |
EVENTS_LISTING |
is_events_listing |
God sideoplevelse |
Webadresser med en god sideoplevelse. |
PAGE_EXPERIENCE |
is_page_experience |
Udvidede resultater for Vejledning |
Et udvidet resultat for en vejledning. |
TPF_HOWTO |
is_tpf_howto |
Web Light-resultater |
En trimmet, omkodet version af en webside, som er optimeret til visning på langsomme dataforbindelser. Læs mere om Web Light. |
WEBLITE |
is_weblite |
Hvis du bruger dimensioner eller filtrerer efter søgelayout, sammenfattes dataene kun efter side i stedet for ejendom i tabellen. Dataene i grafen grupperes stadig efter ejendom.
Listen over filtreringsfunktioner viser kun filtreringsmuligheder for typer, som du har eksponeringer til. Hvis du f.eks. ikke har nogen resultater for jobopslag, får du heller ikke vist jobopslag på filtreringslisten.
Den samme side kan have flere funktioner for søgelayout i en enkelt session, men der tælles kun én eksponering for hver funktionstype. En side kan f.eks. have både et udvidet resultat og et link til søgeresultaterne i én forespørgsel.
Antal filtrerede klik
Hvis du filtrerer efter søgelayout, er det ikke garanteret, at alle klik for en given webadresse blev foretaget på linket med den filtrerede funktionstype. Dette skyldes, at klik tildeles en webadresse og ikke en (webadresse + funktion). Det er imidlertid sikkert, at brugeren fik vist et link med denne webadresse og denne funktion i det samme sæt resultater, hvor vedkommende klikkede på et link med den pågældende webadresse.
Metrics
Vælg, hvilke metrics der skal vises, ved at aktivere den relevante fane i rapporten.
Følgende metrics er tilgængelige:
- Klik – antallet af klik fra et Google-søgeresultat, der førte brugeren til din ejendom. Få flere oplysninger.
- Eksponeringer – antallet af links til dit website, som en bruger så i Googles søgeresultater. Eksponeringer tælles, når brugeren går til den pågældende resultatside, selv når resultatet ikke blev rullet således, at det blev synligt på skærmen. Hvis en bruger kun ser side 1, men resultatet er på side 2, tælles eksponeringen dog ikke. Antallet sammenfattes efter ejendom eller side. Bemærk, at på resultatsider med uendelig rulning, f.eks. billedsøgning, skal elementet muligvis være synligt på skærmen, før eksponeringen tælles med. Få flere oplysninger.
- CTR – klikrate: Antallet af klik divideret med antallet af eksponeringer. Hvis en række med data ikke har nogen eksponeringer, vises klikraten som en bindestreg (-), da klikraten ville blive divideret med nul.
- Gennemsnitlig position [kun i diagrammet] – den gennemsnitlige position for det øverste resultat fra dit website. Hvis dit website f.eks. har tre resultater i positionerne 2, 4 og 6, angives positionen 2 i rapporten. Hvis en anden forespørgsel henter resultater i positionerne 3, 5 og 9, ville din gennemsnitlige position være (2 + 3)/2 = 2,5. Hvis en række med data ikke har nogen eksponeringer, vises positionen som en bindestreg (-), da positionen ikke eksisterer. Få flere oplysninger.
- Position [kun i tabellen] – positionsværdien i tabellen repræsenterer den gennemsnitlige position i søgeresultaterne for webadressen. Når du f.eks. grupperer efter forespørgsel, er positionen den gennemsnitlige position for den givne forespørgsel i søgeresultaterne. Gå til punktet Gennemsnitlig position ovenfor for at se, hvordan værdien beregnes.
Filtrering af dine data
Du kan filtrere data efter flere dimensioner. Hvis du f.eks. i øjeblikket grupperer data efter forespørgsel, kan du tilføje filtrene "country='USA' AND device='Mobil'".
Tilføj et filter
- Klik på etiketten + NYT i filtersektionen øverst i rapporten. (Kig efter filtrene søgetype og dato, som altid kan findes).
ELLER - Klik på en række i en tabel for automatisk at filtrere data efter den pågældende række. Hvis du f.eks. vil filtrere efter en webadresse, der er angivet på fanen Sider, skal du klikke på den viste webadresse. Du kan senere klikke på og redigere filteret (f.eks. for at vise alle resultater bortset fra det valgte element eller filtrere lignende elementer).
Fjern et filter:
- Klik på ud for et eksisterende filter. Du kan ikke rydde søgetypen eller datofiltrene.
Rediger et filter:
- Klik på filteret, og nulstil værdierne.
Filtrering af data efter forespørgsel eller webadresse kan påvirke de samlede antal.
Filtrér efter flere elementer
Du kan filtrere dine resultater efter flere forespørgsler eller webadresser. Du kan filtrere for at vise data, der matcher dine valg, eller data, der ikke matcher dine valg.
Hvis du vil se data for flere enheder, søgetyper, lande eller søgelayouttyper, kan du foretage en sammenligning, der er begrænset til to elementer.
Du kan filtrere efter flere forespørgsler eller webadresser på to måder:
Elementer, der indeholder/Elementer, der ikke indeholder
Filtrene for forespørgsler og webadresser giver dig mulighed for at indtaste en understreng, der skal matches i forespørgslen eller webadressen. Du kan derefter filtrere dataene, så de kun omfatter forespørgsler eller webadresser, der enten indeholder eller ikke indeholder denne understreng. Dette er nyttigt, hvis alle de elementer, du leder efter, indeholder den samme understreng.
- Klik på etiketten + NYT i rækken med filtre i rapporten.
- Vælg enten Forespørgsler eller Sider.
- Vælg Forespørgsler, der indeholder eller Webadresser, der indeholder for at matche din angivne streng. Vælg Forespørgsler, der ikke indeholder eller Webadresser, der ikke indeholder for at udelade din angivne streng.
- Angiv en streng, der skal matches. Der skelnes ikke mellem store og små bogstaver i matchet, men ellers skulle det gerne være nøjagtigt, bl.a. i forbindelse med f.eks. mellemrum. Eksempelvis vil "3 4" matche "123 456", men ikke "3456".
- Klik på Anvend.
Søgning med regulære udtryk
Søgning med regulære udtryk giver dig mulighed for at matche flere understrenge med betydelige forskelle. Du kan bruge dette til at filtrere eller udelade flere forespørgsler eller webadresser, der muligvis indeholder forskelle eller variable sektioner.
- Klik på etiketten + NYT i rækken med filtre i rapporten.
- Vælg enten Forespørgsler eller Sider.
- Vælg Tilpasset (regex)
- Brug følgende regulære udtryk, og tilføj så mange værdier, du vil, adskilt af en lodret streg | og med parenteser rundt om hele udtrykket:
(<værdi 1> | <værdi 2> | <værdi 3> | ...)
(verdensmesterskabet|vm|vm 2023)
- Når du filtrerer webadresser, skal du muligvis kun medtage den sidste del af webadressen.
- Når du filtrerer forespørgsler, skal du ikke bruge anførselstegn. Du kan også overveje at filtrere efter alle varianter af en forespørgsel, som du ser i dine resultater.
- Hvis du vil se alle værdier undtagen de angivne værdier, skal du vælge Matcher ikke regex. Ellers skal du bruge standardindstillingen Matcher med regex.
- Klik på Anvend.
Forskel på store og små bogstaver
Der skelnes ikke mellem store og små bogstaver i nogen af filtrene for webadresser eller forespørgsler undtagen ved søgning efter nøjagtig webadresse, hvor der er forskel på store og små bogstaver. Med det menes der filtre for webadresser og forespørgsler af typen indeholder/indeholder ikke/nøjagtig/tilpasset (regex), men ikke filtre til søgning efter nøjagtige webadresser.
Du kan angive, om der skal skelnes mellem store og små bogstaver i regulære udtryk, som beskrevet nedenfor.
Filter for regulære udtryk
Hvis du vælger filteret Tilpasset (regulært udtryk), kan du filtrere med et regulært udtryk (et jokertegnsmatch) for det valgte element. Du kan bruge filtre for regulære udtryk til webadresser for sider og brugerforespørgsler. RE2-syntaksen anvendes.
- Du kan vælge, om du vil vise strenge, der matcher dit regulære udtryk, eller som ikke matcher dit regulære udtryk. Standardindstillingen er at vise strenge, der matcher dit regulære udtryk.
- Standardmatchning er et "delvist match", hvilket betyder, at dit regulære udtryk kan matche et vilkårligt sted i målstrengen, medmindre du bruger ^ eller $ til at kræve match i henholdsvis starten eller slutningen af strengen.
- Standardmatchning af regulære udtryk skelner ikke mellem store og små bogstaver. Du kan foranstille "(?-i)" i starten af strengen med regulære udtryk, hvis der skal skelnes mellem store og små bogstaver. Eksempel: (?-i)AAA matcher https://eksempel.dk/AAA, men ikke https://eksempel.dk/aaa
- Der returneres ingen matches ved ugyldig syntaks for regulære udtryk.
- Matchning af regulære udtryk er vanskeligt. Afprøv dit udtryk i et værktøj til livetests, eller læs den komplette vejledning til RE2-syntaks
Her er et par grundlæggende regulære udtryk:
Jokertegn | Beskrivelse |
---|---|
. |
Matcher alle enkelte tegn.
|
[tegn] |
Matcher alle enkeltelementer inden for [ ].
|
* |
Matcher det foregående bogstav eller mønster nul eller flere gange:
|
+ |
Matcher det foregående bogstav eller mønster en eller flere gange
|
| |
OR-operatoren matcher enten udtrykket før eller efter |-operatoren.
|
\d |
Ét ciffer 0-9
|
\D |
Alle ikke-cifre (f.eks. ethvert bogstav eller tegn som f.eks. + eller , eller ?)
|
\s |
Alle blanktegn (indhop, mellemrum)
|
\S |
Alle ikke-blanktegn.
|
(?-i) |
Angiver match, hvor der skelnes mellem store og små bogstaver for alle efterfølgende tegn.
|
^ |
I starten af dit udtryk – begrænser matches til starten af målstrengen.
|
Sammenligning af grupper
Du kan sammenligne data mellem to værdier i en hvilken som helst grupperingsdimension, uanset om det er den gruppering, der aktuelt er valgt. Hvis du f.eks. har grupperet efter Forespørgsel, kan du sammenligne antallet af klik mellem to datoer (f.eks. denne uge ift. sidste uge) eller to lande (f.eks. USA ift. Frankrig). Sammenligning efter side eller søgelayout kan ændre beregningen af metrics for klikrate, eksponeringer og klik. Ved sammenligning af værdier for en enkelt metric viser tabellen med resultater en kolonne med forskelle til sammenligning af værdier i hver række.
Sådan sammenligner du grupperingsdata:
- Sammenligningen administreres af filtre (f.eks. Dato eller Søgetype). Du kan enten redigere et eksisterende filter eller klikke på Nyt for at tilføje et nyt filter.
- Vælg Sammenlign i dialogboksen med filteregenskaber.
- Tilføj de dimensioner eller tidspunkter, der skal sammenlignes, og klik på Anvend.
- Du kan kun have én sammenligning ad gangen. Hvis du tilføjer et nyt filter til sammenligning, erstattes den eksisterende sammenligning med den nye. Hvis du f.eks. sammenligner datoer og derefter tilføjer en sammenligning mellem lande, erstatter landesammenligningen datosammenligningen.
Nogle nyttige sammenligninger:
- Sortér efter forskel for at se forespørgsler, som har ændret sig væsentligt i løbet af den seneste uge.
- Sammenlign det samlede antal søgninger på dit mobilwebsite med mobilsøgninger på dit computerwebsite. Hvis du ikke bruger en domæneejendom, skal du åbne en separat effektivitetsrapport for hvert website og sammenligne søgninger fra mobilenheder på dit computerwebsite (www.eksempel.dk) med alle søgninger på dit mobilwebsite (m.eksempel.dk).
Hvis du sammenligner to grupper, og en værdi er meget sjælden i den ene gruppe, men ikke i den anden, vises tegnet ~ for gruppen med den sjældne værdi i den pågældende række for at indikere, at tallet ikke er tilgængeligt. Hvis du f.eks. sammenligner forespørgselseksponeringer mellem Tyskland og Thailand, vil resultatrækken for "Deutsche Bundesbank" formentlig vise et eksponeringstal for Tyskland og tegnet ~ (ikke tilgængelig) for Thailand. Dette skyldes, at antallet af eksponeringer for Thailand er i slutningen af en meget lang række af resultater. Dette betyder ikke nødvendigvis, at resultatet er lig med nul, men det ligger langt nede på listen for den pågældende gruppe. Hvis du derimod filtrerer efter den sjældne værdi (i dette eksempel "Deutsche Bundesbank"), bør du få vist dataværdier for begge dimensioner.
Få flere oplysninger om dataene
Effektivitetsrapporten registrerer data uafhængigt for hver unik ejendom. Det betyder, at data tælles separat for hver af følgende:
- https://eksempel.dk/
- http://eksempel.dk/
- http://m.eksempel.dk/
Hvis du bruger en domæneejendom, kombineres alle data fra det samme domæne dog for både http og https.
Dataene omfatter ikke eksponeringer eller klik på annoncer i Google Søgning, som fører til dit website.
Dato for Sidst opdateret
Datoen for Sidst opdateret i rapporten viser den sidste dato, som rapporten indeholder data for.
Hvordan beregnes klik, eksponeringer og position?
Se, hvordan klik, eksponeringer og position tælles og beregnes.
Foreløbige data
De nyeste data i rapporten om søgeeffektivitet er nogle gange foreløbige. Det betyder, at dataene kan ændre sig en smule, før de bekræftes. Foreløbige data er normalt mindre end tre dage gamle. På et tidspunkt bekræftes alle foreløbige data. Foreløbige data angives, når du holder markøren over dem i diagrammet.
Foreløbige data medtages både i diagrammet og tabellerne for søgeeffektivitet samt effektivitetsdiagrammet på oversigtssiden i Search Console.
Uoverensstemmelser mellem data
Du vil muligvis se nogle forskellige typer uoverensstemmelser mellem dataene i Search Console
Uoverensstemmelser mellem de samlede antal i diagrammet og de samlede antal i tabellen
Du kan se forskelle mellem de samlede antal i diagrammet og de samlede antal i tabellen. Det kan der være flere årsager til:
Generelt:
- Når du tilføjer et søgelayout- eller sidefilter, kan du nogle gange se en stigning (i nogle tilfælde en meget stor stigning) i dataene for klik og eksponeringer, som vises i og over diagrammet. Det skyldes, at disse filtre medfører, at dine data grupperes efter side og ikke efter ejendom. (Bemærk! I sjældne tilfælde kan de samlede tal af tekniske årsager falde i stedet for at stige). Hvis du derimod fjerner alle søgelayout- og sidefiltre fra rapporten, kan den vise et fald i det samlede antal klik og eksponeringer, da alle data dermed grupperes efter ejendom i stedet for webadresse.
- Det samlede antal resultater, der "matcher" og "ikke matcher" ved filtrering efter side eller forespørgsel, stemmer muligvis ikke overens med det samlede antal ufiltrerede resultater. Hvis du f.eks. lægger de samlede antal for "Forespørgsler, der indeholder mus" og "Forespørgsler, der ikke indeholder mus" sammen, svarer de muligvis ikke det samlede antal, når der ikke er anvendt nogen filtre. Dette skyldes, at anonymiserede forespørgsler udelades, og at data afkortes på grund af begrænsninger for visning.
- Når du filtrerer på en side eller efter en forespørgsel, kan du i sjældne tilfælde opleve en uoverensstemmelse mellem diagram- og tabeldataene. Dette skyldes, at dataene afkortes forskelligt, afhængigt af hvilke grupperings- og filtreringskombinationer der anvendes. I sådanne tilfælde, hvor der er uoverensstemmelser mellem de samlede antal, er det faktiske samlede antal som minimum den højeste værdi, der vises (og muligvis højere).
- Hvis du tilføjer et ineffektivt filter (f.eks. filtrering af resultater til rodwebadressen for dit website – "eksempel.dk/"), kan det medføre afvigelser af forskellige årsager.
Højere samlede antal i diagrammet:
- Tabellen kan højst vise 1.000 rækker, hvilket betyder, at flere rækker kan blive udeladt.
- Anonymiserede (sjældne) resultater udelades fra tabellen, når du får vist resultater efter forespørgsel.
- Det samlede antal af et bestemt resultat pr. dag kan udelade sjældne forespørgsler.
Højere samlede antal i tabellen:
- Når tabellen grupperes efter side eller søgelayout, grupperes de samlede antal i tabellen efter webadresse, men de samlede antal i diagrammet grupperes stadig efter ejendom. Hvis en enkelt ejendom vises flere gange i en enkelt søgning, tæller den derfor som 1 resultat i diagrammet, men som flere resultater i tabellen.
- Nogle søgelayouts er underkategorier af andre. Jobannonce er f.eks. en underkategori af Udvidet resultat, så det samme resultat vises i begge rækker.
Uoverensstemmelser mellem Search Console og andre værktøjer
Data i Search Console kan adskille sig en smule fra de data, der vises i andre værktøjer. Det kan skyldes følgende:
- Effektivitetsrapporten beskytter brugernes privatliv ved ikke at vise alle data. Vi vil f.eks. ikke spore forespørgsler, der er foretaget meget få gange, eller som indeholder personlige eller følsomme oplysninger.
- Behandlingen af vores kildedata (f.eks. for at udelukke dubletter) kan give forskelle i disse statistiske værdier i forhold til statistik fra andre kilder. Disse ændringer bør dog ikke have stor betydning.
- Der kan være en vis forsinkelse fra det tidspunkt, hvor tallene beregnes, til det tidspunkt, hvor de er synlige for webmastere. Selvom data udgives med jævne mellemrum, bliver de hele tiden indsamlet. Indsamlede data vil normalt være til rådighed i løbet af to-tre dage.
- Tidszoner har betydning. Effektivitetsrapporten registrerer data dagligt i henhold til lokal tid i Californien, hvor data for hver dag markeres i henhold til den lokale tid i Californien. Hvis dine andre systemer anvender forskellige tidszoner, vil de daglige visninger muligvis ikke stemme helt overens. Google Analytics viser for eksempel tiden i webmasterens lokale tidszone.
- Nogle værktøjer, f.eks. Google Analytics, sporer kun trafik fra brugere, der har aktiveret JavaScript i deres browser.
- De downloadede data er ikke tilgængelige/ikke talværdier. Hvis du downloader dataene i rapporten, bliver eventuelle værdier, der vises som ~ eller - (ikke tilgængelig/ikke et tal) i rapporten, til nuller i de downloadede data.
Sammenfatning af data efter ejendom (website) og efter side
Nogle gange samles dataene i denne rapport efter ejendom, mens de andre gange sammenfattes efter side.
Sammenfattet efter ejendom betyder, at alle resultater for den samme forespørgsel, der henviser til den samme Search Console-ejendom, tælles én gang i alt. Det vil sige, at hvis en forespørgsel indeholder to webadresser fra det samme website (eksempel.dk/dyrehandel/giraf og eksempel.dk/opskrifter/græskartærte), tælles det som én eksponering, når resultaterne sammenfattes efter ejendom.
Sammenfattet efter side betyder, at hver unik webadresse i et søgeresultat tælles én gang, selv hvis de henviser til den samme side. I dette tilfælde forholder det sig sådan, at en forespørgsel, der indeholder to webadresser fra det samme website (eksempel.dk/dyrehandel/giraf og eksempel.dk/opskrifter/græskartærte), tælles som to eksponeringer.
Diagramdataene sammenfattes efter ejendom.
Tabeldataene sammenfattes efter ejendom, medmindre de er grupperet efter side eller søgelayout. I dette tilfælde grupperes de efter side.
Når data sammenfattes efter ejendom, er det website, der krediteres med dataene, det website, som indeholder den kanoniske webadresse til målet for linket i søgeresultaterne.
Flere oplysninger
- Eksponeringer: Det tælles som én eksponering, hvis en ejendom vises to gange på en søgeresultatside, når der sammenfattes efter ejendom. Hvis der grupperes efter side eller søgelayout, tælles hver unik side separat.
- Klik: Det tælles som ét klik, hvis en ejendom vises to gange i søgeresultaterne, når der grupperes efter ejendom, og brugeren klikker på det ene link, går tilbage og derefter klikker på det andet link, eftersom den endelige destination er det samme website.
- Position: Din ejendoms øverste position i søgeresultaterne rapporteres, når der sammenfattes efter ejendom. Når der grupperes efter side eller søgelayout, rapporteres sidens øverste position i søgeresultaterne.
- Klikrate: På grund af de forskellige beregningsmetoder er klikraten og den gennemsnitlige position højere, når der sammenfattes efter ejendom, hvis flere sider fra det samme website vises i søgeresultaterne.
Eksempel:
Forestil dig, at søgeresultaterne for "sjove kæledyr til børn" kun viser følgende tre resultater, der alle stammer fra samme ejendom:www.dyrehandel.eksempel.dk/aber www.dyrehandel.eksempel.dk/ponyer www.dyrehandel.eksempel.dk/enhjørninger
Hvis en bruger har set denne gruppe resultater, og vedkommende har klikket på hvert af linkene, kan du se følgende metrics i Search Console:
Metric | Sammenfattet efter ejendom | Sammenfattet efter side |
---|---|---|
CTR |
100 % Alle klik for et website er samlet |
33 % pr. webadresse 3 sider vist, 1/3 af antallet af klik til hver side |
Gennemsnitlig position |
1 Dette er den højeste rangering fra websitet i resultaterne |
2 for hver webadresse (1+2+3)/3 = 2 |
Eksponeringer | 1 for ejendommen | 1 for hver webadresse |