Om budstrategien provisjon (per opphold) for hotellannonser

Fra og med 30. april 2024 er budstrategier basert på provisjon (per opphold) eller provisjon (per konvertering) ikke lenger tilgjengelige i nye kampanjer med hotellannonser.

Aktive hotellkampanjer med provisjonsbaserte budstrategier blir kjørt ut 31. oktober 2024. Les artikkelen om avviklingen av provisjonsbaserte budstrategier i hotellannonser for å se veien videre.

Merk: Provisjon (per opphold) er en ny funksjon for automatisk budgivning i hotellkampanjer. Kontakt teamet for Google-kontoer for å finne ut mer om hvordan du kan slå på provisjon (per opphold) for kontoen din.

Partnere som bruker provisjon (per opphold) som budstrategi i hotellkampanjer, betaler bare når gjesteopphold faktisk er gjennomført. Med budstrategien provisjon (per opphold) kan partnere enklere og mer effektivt bruke Google AI til å skaffe seg flere gjesteopphold uten å måtte bekymre seg for avbestillinger.

Merk: Det kreves både konverteringssporing og verdier for kjøpskonverteringer (hele bestillingsbeløpet) i alle strategier for smart budgivning i hotellannonser. Finn ut mer om konverteringssporing i hotellkampanjer.

Slik fungerer budstrategien provisjon (per opphold)

Provisjonsbudgivning (per opphold) starter når en partner oppretter en kampanje og angir provisjonssatsen (en % av bestillingsverdien) i budinnstillingene for kampanjen. Dette skjer når en bruker søker etter en eiendom:

  1. Google AI beregner automatisk et bud ved hjelp av signaler på auksjonstidspunktet for å oppnå en samlet mål-ROAS (bestillingsverdi per kostnad) basert på provisjonssatsen partneren har angitt.
  2. Brukeren klikker på annonsen og konverterer på partnernettstedet.
    • Merk: Brukeren kan planlegge å gjennomføre hotelloppholdet opptil flere måneder senere.
  3. Innen 45 dager etter at brukeren sjekker ut, må partneren avstemme oppholdet (fortelle Google om bestillingen ble avbestilt eller gjennomført) ved å laste opp informasjon om avstemmingen til Google Ads.
  4. Når oppholdet er avstemt, fakturerer Google partneren for gjesteoppholdet ut fra kampanjens provisjonssats multiplisert med bestillingsverdien.
Merk: Google fakturerer ikke partneren for bestillinger brukerne kansellerer.

Krav

  • Slå på Hotel Center-fakturering. Du kan kontakte teamet for Google-kontoer for å få hjelp med å konfigurere Hotel Center-fakturering.
  • Knytt Google Ads-kontoen din sammen med minst én Hotel Center-konto.
  • Konfigurer konverteringssporing med transaksjonsspesifikke verdier.
  • Velg «Kjøp» som kategori for konverteringshandlinger.
  • Send inn en avstemmingsrapport med jevne mellomrom.
Merk: Kunder som holder til i Tyrkia, må faktureres i tyrkiske lira (TRY).

Kom i gang

Hvis du vil konfigurere provisjonsbudgivning (per opphold), men du ikke innfrir kravene, kan du følge fremgangsmåten nedenfor for å oppdatere kontoinformasjonen din, komme i gang og forstå rapportene dine.

Konfigurer transaksjonsverdier for konverteringssporing

Se den fullstendige veiledningen i hvordan du kan konfigurere konverteringssporing for hotellkampanjer. Sørg for at du sender inn transaksjonsdataene dine ved å bruke den globale nettstedstaggen med de obligatoriske parameterne nedenfor:

  • «start_date» (startdato)
  • «end_date» (sluttdato)
  • «id» (ID) «value» (verdi)
  • «currency» (valuta)

«value»-parameteren (verdi) brukes til å beregne kostnaden for hver enkelt konvertering. Hvis «value»-parameteren og den tilknyttede «currency»-parameteren ikke er oppgitt, bruker Google standardverdien i konverteringsinnstillingene, og budgiveren justerer budene i henhold til dette. Vi bruker som standard «click_date»-parameteren når «start_date»- og «end_date»-parameteren ikke er tilgjengelig.

Merk: Transaksjonsverdiene for konverteringer gjelder bare for hotellkampanjer.

Konfigurer nettadressen for landingssiden (valgfritt)

For å kunne støtte provisjon (per opphold) omfatter hotellannonser nå disse nye parameterne for nettadresser for landingssider:

(PAYMENT-ID): Med denne parameteren finnes det tilknytning til den forhåndsdefinerte strengen «commission» (provisjon) eller – hvis du bruker et byrå for innkreving av provisjon – Googles tilordnede IATA-nummer (f.eks. «01234567»). Hvis du vil endre formateringen av IATA-nummeret ditt eller den forhåndsdefinerte strengen, må du kontakte den tekniske kontoadministratoren din.

(IF-PAYMENT-ID): Med denne parameteren blir det funnet tilknytning til verdien «true» for hoteller som bruker budstrategien med provisjon (per opphold). For andre hoteller fører den til verdien «false». Hvis parameteren fører til «true»-verdien, blir verdier som følger denne betingelsen, satt inn i nettadressen. Når dette ikke er tilfellet, blir verdier satt inn i henhold til ELSE-direktivet.

Du finner mer informasjon om hvordan du oppretter linker til landingssider, i artikkelen om oppretting av dynamiske nettadresser.

Eksempel 1

I eksempelet nedenfor kan du se de nye parameterne i en definisjon av en nettadresse for landingssider: http://www.partnerdomain.com?hotelID=(PARTNER-HOTEL-ID)&checkinDay=(CHECKINDAY)&checkinMonth=(CHECKINMONTH)&checkinYear=(CHECKINYEAR)&nights=(LENGTH)(IF-PAYMENT-ID)&bookingSource=(PAYMENT-ID)(ELSE)(ENDIF)
For hoteller som bruker budstrategien provisjon (per opphold), fører denne parameteren til følgende:
http://www.partnerdomain.com?hotelID=ABCDEF&checkinDay=15&checkinMonth=07&checkinYear=2015&nights=3&bookingSource=123456789
For hoteller som ikke bruker budstrategien provisjon (per opphold), fører denne parameteren til følgende:
http://www.partnerdomain.com?hotelID=ABCDEF&checkinDay=15&checkinMonth=07&checkinYear=2015&nights=3

Eksempel 2

<URL>http://www.partnerdomain.com?hotelID=(PARTNER-HOTEL-ID)&checkinDay=(CHECKINDAY)&checkinMonth=(CHECKINMONTH)&checkinYear=(CHECKINYEAR)&nights=(LENGTH)&bookingSource=(IF-PAYMENT-ID)commissions(ELSE)GoogleCPC(ENDIF)</URL>
For hoteller som bruker budstrategien provisjon (per opphold), fører denne parameteren til følgende:
http://www.partnerdomain.com?hotelID=ABCDEF&checkinDay=15&checkinMonth=07&checkinYear=2015&nights=3&bookingSource=commissions

Konfigurer kampanjer med budstrategien provisjon (per opphold)

Merk: Veiledningen nedenfor er en del av den nye Google Ads-brukeropplevelsen. Du kan bruke den forrige utformingen ved å klikke på utseendeikonet og velge Bruk den forrige utgaven. Hvis du fortsatt bruker den forrige versjonen av Google Ads, kan du gjennomgå kartet over kontoen eller bruke søkefeltet øverst i Google Ads-navigasjonspanelet til å finne siden du søker etter.
Merk: Provisjon (per opphold) kan ikke brukes i eksisterende kampanjer. Du må være forhåndsautorisert for å opprette nye kampanjer med provisjon (per opphold).
  1. Klikk på kampanjeikonet Campaigns Icon i Google Ads-kontoen din.
  2. Klikk på Kampanjer-rullegardinmenyen i delmenyen.
  3. Klikk på Kampanjer.
  4. Klikk på plussknappen plus, og velg Ny kampanje.
  5. Velg Opprett en kampanje uten noe spesielt mål.
  6. Velg Hotell som kampanjetype.
  7. Klikk på Fortsett.
  8. Angi kampanjeinnstillingene på «Velg kampanjeinnstillinger»-siden. Finn ut mer om de ulike innstillingene.
  9. Velg Provisjon fra Budgivning-rullegardinmenyen under Budinnstillinger.
  10. Skriv inn ønsket provisjonsverdi under Provisjonsbeløp.
  11. Velg Gjesteopphold under «Betal for».
  12. Klikk på Lagre og fortsett.

Hvis du har tekniske spørsmål om Google Ads API (f.eks. spørsmål direkte relatert til bruk av API-et eller SDK-et eller feil mottatt fra API-et eller SDK-et), kan du følge feilsøkingstrinnene på siden for teknisk brukerstøtte for API-et.

Hvis du har spørsmål om Google Ads API som spesifikt er knyttet til UI-et i Google Ads, kan du klikke på «Kontakt oss» nederst på siden.

Bruk Google Ads API

Hvis du foretrekker å bruke API-et til å opprette kampanjer, kan du opprette kampanjer med provisjon (per opphold) med Google Ads API omtrent på samme måte som du oppretter andre kampanjetyper i Google Ads. Du finner mer informasjon i artikkelen Legg til hotellannonser.

Spesifikke innstillinger kreves for PaymentMode, BudgetType og BiddingStrategyType. Du finner mer informasjon i artikkelen Google Ads API.

Når du har fullført trinnene ovenfor, kan du begynne å bruke kampanjen med provisjon (per opphold). Hvis en hel dag går uten at du får noe trafikk, bør du gjennomgå innstillingene for å sjekke om noe er galt.

Opprett avstemmingsrapporter

Du må avstemme bestillingene dine innen 45 dager etter utsjekkingsdatoen for hver bestilling. For eksempel:

  • En konvertering (bestilling) registreres 1. januar for et gjesteopphold fra 28. februar til 1. mars.
  • Når gjesten har sjekket ut, må du avstemme denne bestillingen før 15. april (45 dager etter 1. mars).
  • 15. april fakturerer Google deg for det gjennomførte gjesteoppholdet basert på provisjonssatsen du har oppgitt. Hvis oppholdet blir avbestilt, blir du ikke fakturert. Hvis du ikke avstemmer oppholdet innen 15. april, antar Google at gjesteoppholdet ble gjennomført, og fakturerer deg for det.

Vi anbefaler på det sterkeste at du laster ned rapporten per bestilling fra «Provisjon»-siden i Google Ads, og at du bruker den nedlastede rapporten som avstemmingsmal. Se mer om dette i artikkelen Opprett avstemmingsrapporter.

Last opp avstemmingsrapporter

Når du har opprettet en avstemmingsrapport, kan du klikke på Provisjon-fanen i Google Ads for å laste opp filen. Hvis du ikke finner den i navigasjonsmenyen til venstre, kan du klikke på «Mer» for å se mer informasjon.

Vær klar over dette:

  • Hvis du laster opp en rad uten provisjons-ID eller bestillings-ID, prøver vi å finne samsvar mellom det aktuelle gjesteoppholdet og en bestillingshendelse ut fra annen tilgjengelig informasjon, for eksempel hotell-ID og reisedatoer.
  • Hvis oppholdet ble avbestilt, men du har fått et avbestillingsgebyr, må du ta med gebyrbeløpet i avstemmingen.
  • Du kan ikke endre bestillinger etter at de er avstemt (45 dager etter utsjekkingsdatoen).
  • Avstemmingsfilen din gjelder for hele kontoen (kunde-ID-en). Selv om Provisjon-tabellvisningen er filtrert etter en kampanje eller annonsegruppe, gjelder opplastingen for hele kunde-ID-en.
  • Hvis du laster opp en avstemmingsrapport på et annet språk enn engelsk, må du bruke den nedlastede malen fra Google Ads i stedet for malen i brukerstøtten. Du kan laste ned en avstemmingsrapport ved å klikke på «Last ned» øverst til høyre i rapporten.
    • Hvis kolonnenavnene du har oversatt selv, ikke er som systemet forventer, blir kanskje ikke rapporten godtatt.
      • Eksempel: Avstemmingen i brukerstøtten har kolonnenavnet «Commission», men språket i partnerens konto er spansk. Hvis partneren oversetter kolonnenavnet manuelt til «La comisión», men Google Ads forventer kolonnenavnet «Comisión», mislykkes opplastingen. Hvis du laster ned malen direkte fra Google Ads, ikke fra brukerstøtten, får du nøyaktig de oversettelsene som kreves.

Hvis Google mener at rapporteringen din ikke er nøyaktig nok, kan vi med minst 7 dagers varsel, og hvis vi har rimelig mistanke, be om at du sender inn dokumenter som kreves for at Google skal kunne fastslå om rapportene eller utbetalingene dine var korrekte på det aktuelle tidspunktet. Hvis du ikke oppgir slike dokumenter, eller hvis Google er usikker på om dokumentene beviser at rapporteringen er korrekt, kan vi slutte å vise annonser for hotellet ditt.

Fakturering

Kostnaden for hver bestilling beregnes ved å multiplisere den avstemte verdien med provisjonssatsen. Annonsører har 45 dager fra utsjekkingsdatoen for hver bestilling på å avstemme alle gjennomførte gjesteopphold. Bestillinger som ikke er merket som avbestilt eller avstemt, faktureres som gjennomførte opphold ut fra verdien av det bestilte oppholdet. Selv om du avstemmer før det har gått 45 dager, blir ikke kontoen din fakturert før tiden.

Anbefalte fremgangsmåter

Datavolum: For at du skal kunne oppnå best mulig resultater med budstrategien med provisjon (per opphold), må du ha minst ti konverteringer per uke i hver av kampanjene dine. Vurder å slå sammen kampanjer hvis du har noen du forventer å oppnå færre enn 10 konverteringer med per uke.

Pålitelig konverteringssporing: Konverteringssporing må implementeres på alle enheter og salgssteder. Hvis det forekommer driftsstans i konverteringssporingen, kan dette ha betydelig innvirkning på kampanjeresultatene dine. Du må ikke fjerne koden for konverteringssporing fra nettstedet ditt eller flytte den til et annet sted mens kampanjen kjører. Hvis du endrer koden for konverteringssporing, må du la algoritmen få minst 2 uker på seg til å justere resultatene. Sørg også for at automatisk tagging er slått på i kontoen din til enhver tid.

Angi prosentmål for provisjonen din: Alle annonsører har ulike grenser for hva de anser for å være en akseptabel avkastning på annonsekostnadene (ROAS) for investeringen sin. Når du skal velge provisjonssats eller bud, bør du ta utgangspunkt i ROAS-målet du mener er akseptabelt, og så justere opp eller ned for å oppnå en optimal balanse mellom ROAS og trafikkvolumet du ønsker å oppnå.

  • Tenk deg at ROAS-målet er på 500 % (dvs. at du får NOK 5 av bestillingsverdien for hver krone du bruker på annonsering, etter avbestillinger), og at avbestillingsfrekvensen er på 20 %. ROAS-verdien din før avbestillinger er på 500 % / (1–20 %) = 625 %. Hvis du bruker provisjon (per opphold) eller provisjon (per konvertering), er den anbefalte provisjonssatsen det motsatte av ROAS-en før avbestilling: 1 / 625 % = 16 %
  • Når du har fastsatt den ideelle provisjonssatsen eller CPC-verdien for å nå ønsket mål-ROAS, må du følge med på beregningene for kampanjeresultatene dine for å se om du når målene du har satt deg for trafikkvolum (f.eks. antallet klikk, visninger eller konverteringer). Evaluer dette regelmessig, og oppdater provisjonssatsen etter behov for å sørge for riktig balanse mellom ROAS og trafikkvolumet du ønsker.

Konsekvent avstemming: Alle bestillinger må avstemmes innen 45 dager etter utsjekkingsdatoen. Se på «Provisjon»-fanen i Google Ads hver måned for å sørge for at du har oppdatert statusen for alle bestillinger som har passert utsjekkingsdatoen sin. Du blir ikke fakturert før 45 dager etter utsjekkingsdatoen, uansett når du utfører avstemmingen. Vi anbefaler at du avstemmer bestillinger så snart som mulig etter at bestillingsstatusen er bekreftet, for å sørge for at budgivningsmodellen får tilbakemeldinger til rett tid, og for at du selv skal ha nok tid til å rette opp eventuelle feil før faktureringen sluttføres.

Endring av bestillingsverdi: I noen tilfeller blir bestillinger endret, og dette fører til at bestillingsverdien justeres. Hvis bestillingsverdien på konverteringstidspunktet er forskjellig fra verdien på utsjekkingstidspunktet, bruker du bestillingsverdien på utsjekkingstidspunktet i avstemmingsrapporten din. Dette er det forventede svaret hvis bestillingsverdien enten er høyere eller lavere enn bestillingsverdien på konverteringstidspunktet.

La det gå litt tid slik at resultatene får tid til å sette seg: De ulike kampanjene bør kjøre i minst 7 dager før du evaluerer resultatene og gjør endringer. Unngå å gjøre hyppige og store endringer mens kampanjen kjører (f.eks. å starte og stoppe kampanjer daglig), så du ikke får ustabile resultater.

Vanlige spørsmål

Hva er forskjellen mellom budstrategien provisjon (per opphold) og budstrategien provisjon (per konvertering)?

Det er to viktige forskjeller:
  • Med provisjon (per konvertering) trenger du ikke å avstemme gjesteopphold. Hvis du synes at avstemming er for tungvint, kan provisjon (per konvertering) passe bedre for deg.
  • Med budstrategien provisjon (per konvertering) belastes du med en provisjonssats for antallet konverteringer (bestillinger), ikke for antallet gjesteopphold. Hvis du er bekymret for høye eller uforutsigbare avbestillingsfrekvenser, kan provisjon (per opphold) passe bedre for deg.

Er noen budjusteringer kompatible med budstrategien provisjon (per opphold)?

For tiden fungerer bare budjusteringer for enheter som er angitt til -100 %. Målretting på landsnivå kan angis separat for kampanjen.

Hvorfor vises ikke linken min til bestillingssiden for hotellannonser høyere oppe i annonseplasseringen?

Akkurat som med andre budstrategier avhenger annonseplasseringen din delvis av budet ditt i forhold til de andre konkurransedyktige budene i den samme auksjonen. Hvis mange annonsører byr for å få vist annonsene sine i hotellannonser for et populært område, kan det hende at budet ditt ikke er konkurransedyktig nok til at annonsen din rangeres over andre deltakere i auksjonen. Det kan da hende at bestillingslinken for hotellannonser vises lavere nede i annonseplasseringen, eller at den ikke vises i det hele tatt. Du kan prøve å øke provisjonssatsen din for å oppnå høyere rangering. Husk at du ikke betaler noe med mindre gjesteoppholdene gjennomføres. Finn ut mer om hvordan Google rangerer annonser
.

Hvordan faktureres kampanjer med budstrategien provisjon (per opphold)?

Kampanjer med budstrategien provisjon (per opphold) faktureres 45 dager etter utsjekkingsdatoen for hvert av de rapporterte gjesteoppholdene på Provisjon-fanen. Bestillinger som ikke er merket som avbestilt etter 45 dager, blir automatisk fakturert kontoen din som gjennomførte opphold.

Hvordan kan jeg evaluere kampanjeresultater?

Med kampanjer med provisjon (per opphold) er ROAS-verdien etter avbestilling garantert. Hvis du angir en provisjonssats på 10 %, betaler du uansett ikke mer enn 10 % av de gjennomførte gjesteoppholdene. Derfor er ROAS-verdien din etter avbestilling alltid 1 / 10 % = 10 (dvs. at du får en bestillingsverdi på USD 1 for hver krone du betaler i annonsekostnader). Hvis du skal sammenligne en kampanje med provisjon (per opphold) med en CPC-kampanje, bør du sørge for at ROAS-verdiene er sammenlignbare. For eksempel:
  • Tenk deg at du har en CPC-kampanje og en kampanje med provisjon (per opphold) som kjører i tråd med oppsettet og resultatene nedenfor, samt en gjennomsnittlig avbestillingsfrekvens på 20 % og en gjennomsnittlig bestillingsverdi på USD 100 for begge kampanjene:
    • Kampanje med provisjon (per opphold):
      • Provisjonssats: 10 %
      • Antall visninger per dag: 1000 visninger
    • CPC-kampanje:
      • Gjennomsnittlig CPC: NOK 8
      • Gjennomsnittlig KF: 5 %
      • Antall visninger per dag: 1200 visninger
    • Kampanjen med provisjon (per opphold) har en effektiv ROAS-verdi før avbestilling på (1 / 10 %) / (1–20 %) = 12,5. Med andre ord mottar du NOK 12,50 for hver krone du bruker på kampanjen med provisjon (per opphold), før avbestillinger.
    • CPC-kampanjen har derimot en ROAS før avbestillinger på (5 %) * (NOK 1000) / (NOK 8) = 6,25. Dette betyr at du oppnår flere visninger med CPC-kampanjen enn med kampanjen med provisjon (per opphold), samtidig som du får en lavere ROAS.
    • For å kunne gjøre en rettferdig sammenligning bør du sørge for at ROAS-verdien er den samme i begge kampanjene, før du sammenligner det totale volumet (antallet klikk, visninger og konverteringer). I dette eksempelet kan du øke provisjonssatsen til (1 / 20 %) / 6,25 = 12,8 % for å kunne gjøre en nyttig sammenligning.

Hvordan fungerer kostnadsfrie linker til bestillingssider i kampanjer med provisjon (per opphold)?

I hotellkampanjer brukes «siste annonseklikk»-attribusjon i forbindelse med konverteringsrapportering. Hvis en bruker samhandler med et organisk søkeresultat eller en kostnadsfri link til bestillingssiden før hen konverterer, tas dette ikke med i Google Ads-attribusjonsbanen. Hvis en bruker samhandler med en hotellannonse og så et organisk søkeresultat eller en kostnadsfri bestillingslink og deretter konverterer innenfor konverteringsvinduet, vises konverteringen i provisjonsrapporteringen i Google Ads.

Hvordan rapporteres provisjon for flere hotellklikk?

Provisjon (og konverteringer) rapporteres i Google Ads-provisjonsrapporteringen. Hvis en bruker for eksempel klikker på hotell A og bestiller opphold på hotell B i løpet av konverteringsvinduet for hotell A, tilskriver Google klikket eller visningen til hotell A. Konverteringen fra brukerklikket blir imidlertid tilskrevet og rapportert som tilknyttet hotell B, med provisjonssatsen for hotell A.

Hvordan rapporteres konverteringskostnader via flere enheter for kampanjer med provisjon?

Når du ser på rapporter på kampanje- eller annonsegruppenivå, inngår konverteringer via flere enheter i den samlede rapporterte kostnaden. Ved visning etter hotell-ID er imidlertid ikke konverteringskostnader via flere enheter inkludert. For å beregne kostnadene knyttet til konverteringer via flere enheter kan du sammenligne totalkostnaden for kampanjen med totalsummen etter hotell-ID. Hvis for eksempel kampanje A hadde en totalkostnad på NOK 10 000 i går, og du ved visning etter hotell-ID avdekker en totalsum på NOK 9500, betyr det at de resterende NOK 500 stammer fra konverteringer via flere enheter.

Linker til relatert innhold

Var dette nyttig for deg?

Hvordan kan vi forbedre den?
Søk
Slett søket
Lukk søkefunksjonen
Hovedmeny
8360553958410552321
true
Søk i brukerstøtte
true
true
true
true
true
73067
false
false
false