Anbefalte fremgangsmåter for å administrere endringer i attribusjonsmodeller

Du kan forvente endringer i rapporteringen på «Kampanjer»-fanen hvis du endrer noe i attribusjonsmodellen for den aktuelle konverteringshandlingen. Du bør også følge med på og oppdatere budene og målene dine.

Endringer du kan forvente i rapporteringen på «Kampanjer»-fanen

Når du har endret attribusjonsmodell, kan det hende du legger merke til endringer i rapporteringen på «Kampanjer»-fanen.

  • Verdi i form av desimaltall: Attribusjon for en gitt konvertering fordeles mellom annonseinteraksjonene som har bidratt, i tråd med attribusjonsmodellen du har valgt. Derfor ser du desimaltall i «Konverteringer»- og «Alle konv.»-kolonnen for første gang når du går over til en modell som ikke er basert på siste klikk.
  • Tidsforsinkelse: Google Ads rapporterer konverteringer i henhold til datoen for annonseinteraksjonen. Siden attribusjonsmodeller som ikke er basert på siste klikk, fordeler konverteringsattribusjon mellom flere interaksjoner på ulike tidspunkter, kan tidsforsinkelsen knyttet til «Kampanjer»-rapporteringen din øke. Dermed kan du se en midlertidig begrenset nedgang i antallet konverteringer i noen få dager når du bytter attribusjonsmodell. Du kan få bedre innsikt i innvirkningen denne tidsforsinkelsen har på bedriftsrapporteringen, ved å se på «Gj.sn. antall dager før konvertering»-kolonnen i «Baneberegninger»-attribusjonsrapporten. Vi anbefaler at du venter med å evaluere resultatene til det gjennomsnittlige antallet dager før konvertering er passert.
  • Endringer i attribusjon: Med alle endringer i attribusjonsmodellen kan du oppleve endringer i hvordan konverteringsattribusjonen tilskrives de ulike kampanjene, nettverkene, annonsegruppene og søkeordene der den aktuelle konverteringshandlingen blir brukt.

Oppdater bud og mål

Hvis du bytter attribusjonsmodell, bør du oppdatere budene og målene du har angitt for de ulike konverteringene som vises i «Konverteringer»-kolonnen. Hvis ikke kan endringen i konverteringsattribusjon føre til for høye eller for lave bud.

Hvis du bare bruker manuell budgivning, påvirkes ikke resultatene (verken positivt eller negativt) før du optimaliserer ut fra de nye dataene. Det er imidlertid spesielt viktig at du endrer målene hvis du bruker mål-CPA- eller mål-ROAS-budstrategien, som i dette eksempelet:

Eksempel 2

Du bruker mål-CPA-budgivning. Du endrer til den databaserte modellen for konverteringshandlingen. I «Konverteringer»-kolonnen har du to kampanjer der du har oppnådd disse resultatene med «siste klikk»-modellen de siste to ukene:

  • Merkevarekampanje (nedre del av trakten): CPA på NOK 50 og 200 konverteringer
  • Generell kampanje (øvre del av trakten): CPA på NOK 200 og 50 konverteringer

Siden du bruker mål-CPA-budgivning, bygger budgivningen også på målene ovenfor.

Tenk deg at du ser på «Konverteringer (nåværende modell)»-kolonnen, som gjenspeiler historiske resultater for databasert attribusjon. Her ser du denne informasjonen:

  • Merkevarekampanje (nedre del av trakten): CPA på NOK 66,70 og 150 konverteringer
  • Generell kampanje (øvre del av trakten): CPA på NOK 100 og 100 konverteringer

Hvis du endrer fra «siste klikk»-modellen til «databasert attribusjon»-modellen samtidig som du beholder de opprinnelige mål-CPA-målene på NOK 50 og NOK 200, fører endringene i antallet konverteringer til at det blir budt for lavt på merkevarekampanjen og for høyt på den generelle kampanjen.

Beregn justeringer i bud og mål etter at du har byttet modell

For mål-CPA

  1. Gå til «Kampanjer»-fanen og se på resultatene for konverteringshandlinger i henhold til attribusjonsmodellen du nettopp har valgt, ved å legge til «Konverteringer (nåværende modell)»-kolonnen og «Kostnad per konv. (nåværende modell)»-kolonnen i rapportene dine. Finn ut hvordan du legger til og fjerner kolonner i statistikktabellen.
  2. Sammenlign disse kolonnene med «Konverteringer»- og «Kostn./konv.»-kolonnene for å se endringen fra den forrige modellen til den nåværende modellen.
  3. Regn ut den prosentvise endringen i «Kostnad/konv.»-kolonnen.
  4. Angi de nye CPA-målene ved å justere de tidligere CPA-målene med samme prosentvise endring på kampanjenivå, som vist i eksempelet nedenfor.

Merk: Når du velger datoperiode for analysen, bør du utelate de siste ukene for å unngå innvirkningen fra tidsforsinkelsen mellom klikk og konvertering.

Eksempel 3

Tenk deg at du endrer attribusjonsmodellen for en konverteringshandling 1. september. Ettersom du bør ekskludere dataene fra de siste 14 dagene (18. til 31. august) fra analysen, kan du beregne justeringene av mål-CPA ved å bruke dataene fra 4. til 17. august.

Kampanje Kostnad Konverteringer Kostn./konv. Konverteringer (nåværende modell) Kostnad per konv. (nåværende modell) Justering av mål-CPA
Generell 1 NOK 2500 200 NOK 12,50 280 NOK 8,93 –29 %
Generell 2 NOK 5000 600 NOK 8,33 520 NOK 9,61 +16 %

Kostnaden per konvertering for «Generell 1»-kampanjen reduseres med 3,60 kr. For å ta høyde for denne reduksjonen bør du justere mål-CPA-en med 29 % (3,60 / 12,50 = 0,29).

Kostnaden per konvertering for «Generell 2»-kampanjen økes med 1,30 kr. For å ta høyde for denne økningen bør du justere mål-CPA-en med 16 % (1,30 / 8,30 = 0,16).

For mål-ROAS

Fremgangsmåten for å beregne de nye ROAS-målene dine er den samme som ovenfor, men med ulike kolonner:

  1. Gå til «Kampanjer»-fanen og se på resultatene for konverteringshandlinger i henhold til attribusjonsmodellen du nettopp har valgt, ved å legge til «Konv.verdi (nåværende modell)»-kolonnen og «Konv.verdi per kostnad (nåværende modell)»-kolonnene i rapportene dine. Finn ut hvordan du legger til og fjerner kolonner i statistikktabellen.
  2. Sammenlign disse kolonnene med «Konv.verdi»- og «Konv.verdi/kostnad»-kolonnene for å se endringen fra den forrige modellen til den nåværende modellen.
  3. Regn ut den prosentvise endringen i «Konv.verdi/kostnad»-kolonnen.
  4. Angi de nye ROAS-målene ved å justere de tidligere ROAS-målene med samme prosentvise endring på kampanjenivå.

Merk: Når du velger datoperiode for analysen, bør du utelate de siste ukene for å unngå innvirkningen fra tidsforsinkelsen mellom klikk og konvertering.

Link til relatert innhold

Var dette nyttig for deg?

Hvordan kan vi forbedre den?
Søk
Slett søket
Lukk søkefunksjonen
Hovedmeny
8868416777509240109
true
Søk i brukerstøtte
true
true
true
true
true
73067
false
false
false