Optimale løsninger til administration af ændringer i forbindelse med skift af tilskrivningsmodel

Hver gang der skiftes tilskrivningsmodel for en konverteringshandling, kan der forventes ændringer med hensyn til rapporteringen under "Kampagner". Du bør også overvåge og opdatere dine bud og mål.

Ændringer, der kan forventes i "Kampagner"

Når du har ændret din tilskrivningsmodel, lægger du måske mærke til ændringer i rapporteringen på fanen "Kampagner".

  • Kreditvægtning: Kreditten for en konvertering fordeles på de annonceinteraktioner, der bidrager til konverteringen, i henhold til den valgte tilskrivningsmodel. Derfor vises der i første omgang decimaler i kolonnerne "Konverteringer" og "Alle konv.", når du skifter til en model, der ikke er baseret på sidste klik.
    Eksempel 1
    Du vælger modellen "Lineær". En bruger følger stien søgeord 1 > søgeord 2 og konverterer derefter. I dette tilfælde viser hvert søgeord 0,5 i kolonnen "Konverteringer" fra den pågældende konvertering.
  • Konverteringstid: Google Ads rapporterer konverteringer i henhold til datoen for annonceinteraktionen. Da en tilskrivningsmodel, der ikke er baseret på sidste klik, deler konverteringskredit mellem flere interaktioner, som hver fandt sted på et andet tidspunkt, kan konverteringstiden i forbindelse med rapporteringen for "Kampagner" stige. Som følge heraf kan du se et midlertidigt, lille fald i konverteringer for de seneste dage efter ændringen af din tilskrivningsmodel.

    For at forstå, hvordan denne konverteringstid påvirker din virksomhedsrapportering, kan du se på "Gns. antal dage til konvertering" i tilskrivningsrapporten "Stirelaterede metrics". Vi anbefaler, at du venter med at evaluere effektiviteten, indtil det gennemsnitlige antal dage før konverteringen er gået.
  • Kreditrelaterede ændringer: Hver gang du skifter tilskrivningsmodel, kan du konstatere ændringer med hensyn til konverteringskredit på tværs af de kampagner, netværk, annoncegrupper og søgeord, hvor den aktuelle konverteringshandling bruges. 

Opdater dine bud og mål

Hvis du ændrer din tilskrivningsmodel, skal du opdatere dine bud og mål for hver konvertering, der er inkluderet i kolonnen "Konverteringer". Ellers kan ændringen i konverteringstilskrivningen resultere i over-/underbydning.

Hvis du kun bruger manuel budgivning, påvirkes resultatet først (positivt eller negativt), når du begynder at optimere ud fra de nye data. Det er dog særligt vigtigt at skifte mål, hvis du bruger budstrategierne Mål-CPA eller Mål-ROAS som illustreret i følgende eksempel:

Eksempel 2

Du bruger budgivning baseret på mål-CPA. Du skifter til den "datadrevne" model for din konverteringshandling. Lad os sige, at du har to kampagner med følgende resultat for sidste klik i kolonnen "Konverteringer" i de seneste to uger:

  • "Brandkampagne" (nedre tragt): CPA på 5 USD, 200 konverteringer
  • "Generisk kampagne" (øvre tragt): CPA på 20 USD, 50 konverteringer

Da du bruger budgivning baseret på mål-CPA, er målene ovenfor også de mål, der bruges i forbindelse med budgivningen.

Lad os sige, at du kigger på kolonnen "Konverteringer" (aktuel model), som afspejler den historiske effektivitet af den datadrevne tilskrivning, og ser følgende:

  • "Brandkampagne" (nedre tragt): CPA på 6,67 USD, 150 konverteringer
  • "Generisk kampagne" (øvre tragt): CPA på 10 USD, 100 konverteringer

Hvis du skifter fra modellen "Sidste klik" til modellen "Datadrevet" og holder mål-CPA (målpris pr. handling) på de oprindelige 5 USD og 20 USD, medfører ændringerne med hensyn til konverteringer et sæt budændringer, der resulterer i underbud på kampagnen "Brand" og overbud på kampagnen "Generisk".

Beregn justeringer for dine bud og mål efter skift af model

Mål-CPA

  1. Find effektiviteten for konverteringshandlinger i henhold til den nyligt valgte tilskrivningsmodel på fanen "Kampagner" ved at tilføje kolonnerne "Konverteringer (aktuel model)" og "Pris pr. konv. (aktuel model)" i dine rapporter. Få oplysninger om, hvordan du tilføjer og fjerner kolonner i din statistiktabel.
  2. Sammenlign disse kolonner med kolonnen "Konverteringer" og kolonnen "Pris pr. konv." for at se ændringen fra den forrige model til den aktuelle model.
  3. Beregn den procentvise ændring i kolonnen "Pris pr. konv.".
  4. Indstil dine nye CPA-mål ved at justere dine tidligere CPA-mål med samme procentvise ændring på kampagneniveau, som det er illustreret i eksemplet herunder.

Bemærk! Når du vælger datointervallet til din analyse, er det en god tommelfingerregel at ekskludere de seneste par uger for at undgå unøjagtigheder på grund af konverteringstiden fra klik til konvertering.

Eksempel 3

Du ændrer tilskrivningsmodellen for din konverteringshandling den 1. september. Da du ikke skal medtage data fra de sidste 14 dage (fra den 18.-31. august) i din analyse, kan du beregne dine justeringer for mål-CPA ved at bruge data fra den 4.-17. august.

Kampagne Pris Konverteringer Pris/konv. Konverteringer (aktuel model) Pris pr. konv. (aktuel model) Mål-CPA-justering
Generisk 1 250 USD 200 1,25 USD 280 8,90 DKK -29 %
Generisk 2 500 USD 600 0,83 USD 520 0,96 USD +16 %

For kampagnen Generisk 1 er der et fald på 0,36 USD i pris pr. konvertering. For at justere dette fald skal du sænke din mål-CPA med 29 % (0,36/1,25 = 0,29).

For kampagnen "Generisk 2" er der en stigning på 0,13 USD i pris pr. konvertering. For at justere dette skal du øge din mål-CPA med 16 % (0,13/0,83=0,16).

Til mål-ROAS

Trinnene til beregning af dine nye ROAS-mål er de samme som ovenfor, men med forskellige kolonner:

  1. På fanen "Kampagner" kan du se på effektiviteten for konverteringshandlinger i din nyligt valgte tilskrivningsmodel ved at tilføje kolonnen "Konverteringsværdi (aktuel model)" og kolonnen "Konverteringsværdi / pris" (aktuel model) til dine rapporter. Få oplysninger om, hvordan du tilføjer og fjerner kolonner i din statistiktabel.
  2. Sammenlign disse kolonner med kolonnerne "Konv.værdi" og "Konverteringsværdi / pris" for at se ændringen fra den tidligere model til den aktuelle model.
  3. Beregn den procentvise ændring i kolonnen "Konverteringsværdi / pris".
  4. Indstil dine nye ROAS-mål ved at justere dine tidligere ROAS-mål med samme procentvise ændring på kampagneniveau.

Bemærk! Når du vælger datointervallet til din analyse, er det en god tommelfingerregel at ekskludere de seneste par uger for at undgå unøjagtigheder på grund af konverteringstiden fra klik til konvertering.

Relaterede links

Var disse oplysninger nyttige?
Hvordan kan vi forbedre siden?

Har du brug for mere hjælp?

Log ind for at se yderligere supportmuligheder, så du hurtigt kan løse problemet