Ställ in budgivning med Mål-ROAS för hotellannonser

Målavkastning på annonsutgift (ROAS) hjälper dig att ange var du vill ha din ROAS på budstrateginivå. Mål-ROAS bygger på kostnaden per klick och optimerar bud gentemot det förväntade konverteringsvärdet i stället för den uppskattade konverteringsfrekvensen.

Mål-ROAS lämpar sig för dig om du vill optimera bud automatiskt för att maximera avkastningen på din investering. Du kan också välja Mål-ROAS om du redan har skickat eller vill skicka med konverteringsvärden via Google Ads konverteringsspårningspixel, importerade GA-mål eller offlineimporterade konverteringar.

Fördelar

Med Mål-ROAS för hotellannonser får du flera fördelar som kan hjälpa dig att spara tid och förbättra resultatet.

  • Lägg mindre tid på att hantera bud
  • Använd en rad signaler i budoptimeringen, till exempel enhet, plats, webbläsare, incheckningsdatum och tid på dagen
  • Den enda plattformen på marknaden som anger ett bud för varje auktion.
  • Smart Bidding utan extra kostnad

Med Mål-ROAS kan du väga varje enskild konverteringsåtgärd utifrån det totala värde den ger ditt företag. På så sätt får du bättre samstämmighet mellan affärs- och annonseringsmål.


Så här fungerar det

Tänk på följande innan du ställer in Mål-ROAS:

Budstrategin Mål-ROAS använder Googles AI för att hantera dina bud i alla hotellannonskampanjer. I praktiken innebär detta att Mål-ROAS lägger ett högt bud på sökningen om funktionen kommer fram till att en användares sökning sannolikt leder till en konvertering med högt värde. Om funktionen avgör att sökningen nog inte genererar en lönsam konvertering, lägger den ett lågt bud.

Utöver att använda Mål-ROAS är konverteringsvärderegler även kompatibla med hotellannonskampanjer. Genom att använda konverteringsvärderegler, som i sökkampanjer, kan du uttrycka konverteringarnas värde med Mål-ROAS utifrån hur väl de är kopplade till din verksamhet. Du kan enkelt justera för konverteringar utifrån geografisk plats, enhet och målgrupper med budgivning vid auktion i realtid. Läs mer om konverteringsvärderegler och hur konverteringsregler påverkar Smart Bidding och resultat.


Anvisningar

Inställningen av Mål-ROAS består av två delar: lägg till budstrategin i ditt konto och ange sedan vilken avkastning på annonsutgiften som ska vara målet.

Steg 1 av 2: Ställ in budstrategin Mål-ROAS i ditt konto

The animation represents how to set up tROAS (target return on ad spend) bidding for your hotel campaign in Google Ads.

  1. Klicka på kampanjikonen Campaigns Icon i ditt Google Ads-konto.
  2. Klicka på rullgardinsmenyn Kampanjer på menyn Avsnitt och sedan på Kampanjer.
  3. Håll pekaren över kampanjen du vill redigera och välj ikonen Inställningar.
  4. Klicka på rullgardinsmenyn Budgivning under Budinställningar och sedan på Ändra budstrategi. Välj Maximera konverteringsvärde på rullgardinsmenyn under Ändra budstrategi och lägg till procentandelen Mål-ROAS genom att markera kryssrutan Ange en målavkastning på annonsutgift (valfritt).
  5. Klicka på Spara.

Steg 2 av 2: Välj mål

Din Mål-ROAS är det genomsnittliga konverteringsvärde (till exempel intäkter) du vill nå för varje krona du lägger på annonser. Testa att ange en Mål-ROAS utifrån det tidigare konverteringsvärdet per kostnad för de annonsgrupper eller kampanjer som strategin ska användas på. En tumregel är att ta det genomsnittliga konverteringsvärdet dividerat med kostnaden under de senaste fyra veckorna.

Exempel

Anta att du har ställt in konverteringsvärdet på 50 kronor och att kostnaden är 10 kronor. Din Mål-ROAS blir 500 % enligt följande formel och beräkning:

Konv. värde / kostnad × 100 % = Mål-ROAS

5 / 1 * 100 = 500 %

Tänk på att den mål-ROAS du anger kan påverka konverteringsvolymen. Om du till exempel anger ett för högt mål kan det begränsa mängden trafik till annonserna. Läs mer om budgivning med Mål-ROAS.


Bevaka resultatet av Mål-ROAS

Här följer några tips på hur du kan se hur mål-ROAS fungerar för din kampanj:

Analysera över tid

  • Överväg att använda budstrategin i minst 15 dagar innan du utvärderar resultatet. På så sätt får strategin tid att anpassa sig.
  • Se till att du har tillräckligt med data för att kunna utvärdera strategins resultat. Överväg att granska informationen veckovis i stället för dagligen, i synnerhet om trafiken är låg.
  • Tänk på att ett antal faktorer kan påverka resultaten under en given period. Resultaten kan påverkas av helgdagar, helger, särskilda händelser, ändringar av produktdata och dina konkurrenter i auktionen.

Vänta på ändringar

  • Ta hänsyn till konverteringsfördröjningar. Vissa konverteringar kan ta längre tid än andra, i vissa fall upp till flera dagar eller till och med veckor efter ett klick. Om du jämför aktuella med tidigare resultat kan de aktuella resultaten se sämre ut på grund av konverteringsfördröjningar. Läs mer om hur du tar reda på hur lång tid det tar innan konverteringar sker.
  • Ändra dina ROAS-mål så att de uppfyller dina förändrade marknadsföringsmål. Mål-ROAS reagerar snabbt på dina måländringar, men kalibreringen kan ta lite tid, baserat på konverteringsfördröjningen.

Spåra konverteringsvärdet

  • Titta på konverteringsvärdet och sedan på konverteringsvärdet delat med kostnaden. Det kan hjälpa dig att verifiera att du säljer tillräckligt mycket och att du ligger nära din Mål-ROAS.
  • Kom ihåg att Mål-ROAS kan minska antalet klick. Ingen fara! Detta är förväntat, eftersom budstrategin minskar bud för klick som inte uppfyller ditt mål. Besparingen används sedan för att öka budet när en konvertering har större sannolikhet att uppfylla målet. Av samma anledning kan kostnaden per klick stiga och sjunka.

Optimera kampanjer

Här följer några tips på hur du kan optimera en kampanj som använder mål-ROAS:

Öka konverteringsvärdet

  • Om du vill öka konverteringsvärdet ska du överväga att sänka Mål-ROAS för dina kampanjer stegvis. På så sätt förstår budstrategin att du vill spendera mer för varje konvertering och spenderar mer för att öka försäljningen och konverteringsvärdet.
    • Om du är bekant med högsta CPC-budgivning kan du märka att en minskning av Mål-ROAS är detsamma som att höja ditt bud.

Granska din strategi

  • Granska dina budstrategier och avgör om varje Mål-ROAS-budstrategi får minst 50 konverteringar per vecka på kampanjnivå och drar full nytta av Mål-ROAS. Resultatet kan förbättras med färre, större kampanjer och fler konverteringar.
  • Det kan vara bra att se till att du förblir konkurrenskraftig när andra annonsörer höjer sina bud. Buden kan till exempel öka under en reaperiod eller när årstiderna växlar. I en sådan situation kan du överväga att sänka din mål-ROAS. Dina bud justeras då uppåt, vilket leder till större volym.

Relaterade länkar

Var det här till hjälp?

Hur kan vi förbättra den?
Sök
Rensa sökning
Stäng sökrutan
Huvudmeny
9580077529157837464
true
Sök i hjälpcentret
true
true
true
true
true
73067
false
false
false