Om Provision (per vistelse) för hotellannonser

Från den 30 april 2024 är budstrategierna Provision (per vistelse) och Provision (per konvertering) inte längre tillgängliga för nya hotellannonskampanjer.

Aktiva hotellannonskampanjer som använder provisionsbaserade budstrategier fortsätter att visas till den 31 oktober 2024. Läs om att provisionsbaserade budstrategier i hotellannonser fasas ut om du vill veta mer om vad du ska göra härnäst.

Obs! Provision (per vistelse) är en ny funktion för automatisk budgivning för hotellkampanjer. Kontakta Googles kontoteam om du vill veta mer om hur du aktiverar provision (per vistelse) för ditt konto.

Provision (per vistelse) är en budstrategi för hotellkampanjer där partners bara betalar när gästens vistelse faktiskt har ägt rum. Med Provision (per vistelse) kan partnern dra fördel av Googles AI för att effektivt generera vistelser utan att behöva oroa sig för risken för avbokningar.

Obs! Du måste ställa in både konverteringsspårning och värden på köpkonverteringar (hela bokningsbeloppet) för alla Smart Bidding-budstrategier för hotellannonser. Läs mer om konverteringsspårning för hotellkampanjer.

Så fungerar budgivning med Provision (per vistelse)

Budgivning med Provision (per vistelse) startar när en partner har skapat en kampanj och anger provisionen (% av bokningsvärdet) i kampanjens budinställningar. Följande sker när en användare söker efter ett hotell.

  1. Googles AI beräknar automatiskt ett bud med hjälp av signaler vid auktionstillfället för att nå en övergripande mål-ROAS (bokningsvärde dividerat med kostnad) baserat på den provision som partnern har angett.
  2. Användaren klickar på annonsen och konverterar på partnerns webbplats.
    • Obs! Användaren kan planera att slutföra hotellvistelsen upp till flera månader senare.
  3. Partnern stämmer av vistelsen inom 45 dagar från användarens utcheckningsdatum (meddelar Google om bokningen slutfördes eller avbokades) genom att ladda upp en avstämning i Google Ads.
  4. Efter avstämningen fakturerar Google partnern för vistelsen baserat på kampanjens provision multiplicerat med bokningsvärdet.
Obs! Google fakturerar inte partnern för bokningar som en användare avbokar.

Krav

  • Aktivera fakturering för Hotel Center. Du kan kontakta Googles kontoteam för hjälp med att konfigurera fakturering för Hotel Center.
  • Länka Google Ads-kontot till minst ett Hotel Center-konto.
  • Ställ in konverteringsspårning med transaktionsspecifika värden.
  • Välj Köp som kategori av konverteringsåtgärd.
  • Skicka regelbundet in en avstämningsrapport.
Obs! Kunder i Turkiet måste faktureras i turkiska lira (TRY).

Komma igång

Om du vill ställa in budgivning med Provision (per vistelse) men inte uppfyller kraven kan du följa stegen nedan för att uppdatera dina kontouppgifter, komma igång och förstå dina rapporter.

Ställa in transaktionsvärden för konverteringsspårning

Läs de fullständiga anvisningarna om hur du ställer in konverteringsspårning för hotellkampanjer. Tänk på att skicka in transaktionsdata via den globala webbplatstaggen med följande obligatoriska parametrar:

  • 'start_date'
  • 'end_date'
  • 'id' 'value'
  • 'currency'

Parametern 'value' används för att beräkna kostnaden för varje konvertering. Om 'value' och tillhörande 'currency' inte anges använder Google standardvärdet i konverteringsinställningarna och budgivaren justerar buden därefter. Parametrar för klickdatum används som standard när 'start_date' och 'end_date' inte är tillgängliga.

Obs! Transaktionsvärdena för konverteringar gäller endast hotellkampanjer.

Ange målsidesadressen (valfritt)

Hotellannonser innehåller följande nya målsidesparametrar som är anpassade till Provision (per vistelse):

(PAYMENT-ID): Returnerar den fördefinierade strängen ”commission” eller Googles tilldelade IATA-nummer (till exempel ”01234567”) om du anlitar en byrå för att inkassera provision. Kontakta den tekniska kontoansvariga om du vill ändra formateringen av ditt IATA-nummer eller den fördefinierade strängen.

(IF-PAYMENT-ID): Returnerar ”true” för hotell som använder Provision (per vistelse), annars ”false”. Om parametern är ”true” infogas värden som uppfyller detta villkor i webbadressen. Annars infogas värden som uppfyller ELSE-satsen.

Mer information om hur du skapar länkar till målsidor finns i Skapa dynamiska webbadresser.

Exempel 1

Följande exempel visar de nya parametrarna i definitionen av en målsidesadress: http://www.partnerdomain.com?hotelID=(PARTNER-HOTEL-ID)&checkinDay=(CHECKINDAY)&checkinMonth=(CHECKINMONTH)&checkinYear=(CHECKINYEAR)&nights=(LENGTH)(IF-PAYMENT-ID)&bookingSource=(PAYMENT-ID)(ELSE)(ENDIF)
För ett hotell som använder Provision (per vistelse) returneras:
http://www.partnerdomain.com?hotelID=ABCDEF&checkinDay=15&checkinMonth=07&checkinYear=2015&nights=3&bookingSource=123456789
För ett hotell som inte använder Provision (per vistelse) returneras:
http://www.partnerdomain.com?hotelID=ABCDEF&checkinDay=15&checkinMonth=07&checkinYear=2015&nights=3

Exempel 2

<URL>http://www.partnerdomain.com?hotelID=(PARTNER-HOTEL-ID)&checkinDay=(CHECKINDAY)&checkinMonth=(CHECKINMONTH)&checkinYear=(CHECKINYEAR)&nights=(LENGTH)&bookingSource=(IF-PAYMENT-ID)commissions(ELSE)GoogleCPC(ENDIF)</URL>
För ett hotell som använder Provision (per vistelse) returneras:
http://www.partnerdomain.com?hotelID=ABCDEF&checkinDay=15&checkinMonth=07&checkinYear=2015&nights=3&bookingSource=commissions

Ställa in en kampanj med Provision (per vistelse)

Obs! Anvisningarna nedan är en del av den nya Google Ads-användarupplevelsen. Om du vill använda den tidigare designen klickar du på ikonen Utseende och väljer Använd tidigare design. Om du fortfarande använder den tidigare versionen av Google Ads kan du titta på snabbguiden eller använda sökfältet i navigeringspanelen högst upp i Google Ads för att hitta sidan du söker.
Obs! Du kan inte använda provision (per vistelse) tillsammans med en befintlig kampanj. Du måste ha behörighet att skapa nya kampanjer med provision (per vistelse).
  1. Klicka på ikonen Kampanjer Campaigns Icon i ditt Google Ads-konto.
  2. Klicka på rullgardinsmenyn Kampanjer i avsnittsmenyn.
  3. Klicka på Kampanjer.
  4. Klicka på plusknappen plus och välj Ny kampanj.
  5. Välj målet Skapa en kampanj utan att utgå från ett mål.
  6. Välj Hotell som kampanjtyp.
  7. Klicka på Fortsätt.
  8. Gör inställningar för kampanjen på sidan Välj kampanjinställningar. Läs mer om inställningarna.
  9. Välj Provision i rullgardinsmenyn Budgivning under Budinställningar.
  10. Ange ett värde för provision under Provisionsbelopp.
  11. Välj Vistelse under Betala för.
  12. Klicka på Spara och fortsätt.

Om du har tekniska frågor om Google Ads API (t.ex. frågor som är direkt relaterade till API- eller SDK-användning, fel från API:et eller SDK:et och annat) följer du felsökningsstegen på sidan för teknisk support för API

Om du har frågor om Google Ads API som är specifikt för Google Ads-gränssnittet klickar du på Kontakta oss längst ned på sidan.

Använda Google Ads API

Om du föredrar att använda API:et för att skapa kampanjer med Provision (per vistelse) liknar tillvägagångssättet det som används för att skapa andra kampanjtyper i Google Ads. Mer information finns i Lägga till en hotellannons.

Du måste ange särskilda inställningar för PaymentMode, BudgetType och BiddingStrategyType. Mer information finns i Google Ads API.

När du har slutfört stegen ovan kan du börja använda kampanjen med Provision (per vistelse). Om du inte ser trafik inom en dag bör du granska inställningarna för att se till att inget är fel.

Skapa en avstämningsrapport

Du måste stämma av dina bokningar inom 45 dagar efter gästens utcheckningsdatum. Exempel:

  • En konvertering (bokning) sker den 1 januari för en vistelse mellan den 28 februari och 1 mars.
  • När gästen har checkat ut måste du stämma av bokningen före den 15 april (45 dagar efter den 1 mars).
  • Den 15 april fakturerar Google dig för den slutförda vistelsen baserat på din angivna provision. Du faktureras inte om vistelsen avbokas. Om du inte stämmer av vistelsen senast den 15 april utgår Google från att den har slutförts och du faktureras för den.

Vi rekommenderar starkt att du laddar ned bokningsrapporten från sidan Provision i Google Ads och använder den som avstämningsmall. Läs mer i Skapa en avstämningsrapport.

Ladda upp en avstämningsrapport

När du har skapat en avstämningsrapport ska du klicka på fliken Provision i Google Ads för att ladda upp filen. Om du inte hittar den i navigeringsmenyn till vänster kan du klicka på Mer för att utöka den.

Viktigt att veta:

  • Om du laddar upp en rad utan provisions-id eller beställnings-id försöker vi matcha vistelsen med en bokningshändelse baserat på annan tillgänglig information, till exempel hotell-id och resplansdatum.
  • Om vistelsen avbokades men du debiterades en avbokningsavgift inkluderar du den i avstämningen.
  • Du kan inte ändra någon del av bokningen efter tidsgränsen för avstämning (45 dagar efter utcheckningsdatumet).
  • Avstämningsfilen avser hela kontot (kund-id). Även om du filtrerar fram en viss annonsgrupp eller kampanj i Provision-tabellvyn gäller den uppladdade rapporten hela kund-id:t.
  • Om du laddar upp en avstämningsrapport på ett annat språk än engelska ska du använda den nedladdade mallen från Google Ads i stället för mallen i hjälpcentret. Du kan ladda ned en avstämningsrapport genom att klicka på Ladda ned högst upp till höger i rapporten.
    • Om dina egna kolumnnamn skiljer sig från de som förväntas av systemet kanske rapporten inte godtas.
      • Exempel: Avstämningsmallen i hjälpcentret innehåller kolumnnamnet Commission, men partnerns kontospråk är spanska. Om partnern översätter kolumnnamnet till ”La comisión” manuellt men Google Ads förväntar sig ”Comisión” misslyckas uppladdningen. När du laddar ned mallen direkt från Google Ads och inte från hjälpcentret kan du vara säker på att du får exakt de översättningar som krävs.

Om Google inte anser att dina rapporter är tillräckligt exakta kan vi med minst sju dagars varsel (och med rimliga skäl) begära att du tillhandahåller dokument eller uppgifter som krävs för att Google ska kunna avgöra om dina rapporter eller betalningar var korrekta. Om du inte tillhandahåller sådana dokument eller uppgifter eller om Google inte anser att de visar att rapporterna är korrekta kan vi sluta visa annonser för ditt hotell.

Fakturering

Kostnaden för varje bokning beräknas genom att det avstämda värdet multipliceras med provisionen. Du har 45 dagar på sig från utcheckningsdatumet i varje bokning att stämma av slutförda vistelser. Bokningar som inte är märkta som avbokade eller avstämda faktureras som slutförda vistelser baserat på det ursprungliga bokningsvärdet. Även om du skickar in avstämningen innan 45 dagar sker inte faktureringen av ditt konto tidigare.

Rekommenderade metoder

Datavolym: För att du ska få bästa möjliga resultat med Provision (per vistelse) måste varje kampanj ha minst 10 konverteringar per vecka. Överväg att slå ihop kampanjer om du har kampanjer som förväntas få färre än tio konverteringar per vecka.

Tillförlitlig konverteringsspårning: Konverteringsspårning måste aktiveras på alla enheter och försäljningsställen. Eventuella avbrott i konverteringsspårningen kan påverka kampanjresultatet väsentligt. Ta inte bort koden för konverteringsspårning från din webbplats och flytta den inte till en annan plats medan kampanjen körs. Om du ändrar koden för konverteringsspårning tar det minst två veckor innan vår algoritm har anpassats. Se också till att automatisk taggning alltid är aktiverad för ditt konto.

Ange procentmål för provision: Alla annonsörer har olika gränser för vad de betraktar som en godkänd avkastning på annonsutgift (ROAS). När du väljer en provisionsandel eller ett provisionsbud bör du börja med ditt godtagbara ROAS-mål och sedan justera det uppåt eller nedåt för att få en optimal balans mellan ROAS och trafikvolym.

  • Anta att din mål-ROAS efter avbokning är 500 % (du får 50 kronor av bokningsvärdet per 10 kronor som läggs på annonsering efter avbokningar) och att avbokningsfrekvensen är 20 %. Din ROAS före avbokning blir 500 % / (1 – 20 %) = 625 %. Om du använder Provision (per vistelse) eller Provision (per konvertering) blir den rekommenderade provisionen motsatsen till din ROAS för avbokningar: 1 / 625 % = 16 %.
  • När du har bestämt den optimala provision eller CPC som gör att du når din mål-ROAS kan du bevaka resultatmätvärdena för din kampanj för att se om du når dina trafikvolymmål (antal exponeringar, klick eller konverteringar). Utvärdera detta regelbundet och uppdatera provisionen vid behov för att säkerställa rätt balans mellan avkastning på annonsutgift och trafikvolym.

Regelbunden avstämning: Alla bokningar måste stämmas av inom 45 dagar efter gästens utcheckningsdatum. Kontrollera fliken Provision i Google Ads varje månad för att se till att du har uppdaterat statusen för alla bokningar som har passerat betalningsdatumet. Du faktureras inte förrän 45 dagar efter utcheckningen oavsett när avstämningen sker. Vi uppmuntrar dig att stämma av så snart som möjligt efter att bokningsstatusen har bekräftats. På så sätt får budgivningsmodellen feedback snabbt och du har tid att åtgärda eventuella fel innan faktureringen slutförs.

Ändring av bokningsvärdet: Det kan finnas situationer då en bokning ändras, vilket resulterar i ett ändrat bokningsvärde. Om bokningsvärdet vid konverteringstillfället skiljer sig från värdet vid utcheckningstillfället ska du använda det sistnämnda i avstämningsrapporten. Detta är vad som förväntas om bokningsvärdet är högre eller lägre än bokningsvärdet vid konverteringstillfället.

Öka tiden och förbättra kampanjresultatet: Låt varje kampanj köras i minst sju dagar innan du utvärderar resultatet och gör eventuella ändringar. Undvik frekventa och stora ändringar medan kampanjen körs (som att starta och stoppa kampanjer varje dag) för att förhindra att resultatet blir otillförlitligt.

Vanliga frågor

Hur skiljer sig Provision (per vistelse) från Provision (per konvertering)?

Det finns två stora skillnader:
  • Med Provision (per konvertering) behöver du inte stämma av gästvistelser. Om du märker att avstämningen blir för komplex kan det vara bättre att använda budstrategin Provision (per konvertering).
  • Med Provision (per konvertering) debiteras du provision för konverteringar (bokningar), inte vistelser. Om du är oroad över oförutsägbara eller frekventa avbokningar kan Provision (per vistelse) vara ett bättre alternativ för dig.

Är budjusteringar kompatibla med Provision (per vistelse)?

För närvarande fungerar bara enhetsbudjusteringar på -100 %. Inriktning på landsnivå kan anges separat för kampanjen.

Varför visas inte min bokningslänk för hotellannonser högre upp i placeringen?

Precis som med andra budstrategier beror annonsplaceringen delvis på budet i förhållande till konkurrerande bud i samma auktion. Om det finns många annonsörer som lägger bud för att synas i hotellannonser på en populär egendom kanske ditt bud inte är tillräckligt konkurrenskraftigt för att överträffa andra deltagare i auktionen. Din bokningslänk för hotellannonser kan därför visas längre ned i annonsplaceringen eller inte visas alls. Du kan försöka förbättra din rankning genom att höja din provision. Kom ihåg att du inte betalar något om vistelsen inte slutförs. Läs mer om hur Google rankar dina annonser
.

Hur faktureras kampanjer med Provision (per vistelse)?

Kampanjer med Provision (per vistelse) faktureras 45 dagar efter utcheckningsdatumet för varje rapporterad vistelse på fliken Provision. Bokningar som inte har märkts som avbokade efter 45 dagar faktureras automatiskt till ditt konto som slutförda vistelser.

Hur utvärderar jag kampanjresultatet?

Med kampanjer med Provision (per vistelse) garanteras alltid ROAS. Om du anger en provision på tio procent betalar du aldrig mer än tio procent på alla vistelser. Din ROAS efter avbokningar är därför alltid 1 / 10 % = 10 (du får 10 kronor i bokningsvärde för varje krona du betalar i annonsutgift). Om du vill jämföra en kampanj med budstrategin Provision (per vistelse) med en CPC-kampanj måste du se till att ROAS är jämförbar. Exempel:
  • Anta att du kör en CPC-kampanj och en kampanj med Provision (per vistelse) med följande inställningar och resultat. Du har en genomsnittlig avbokningsfrekvens på 20 % och ett genomsnittligt bokningsvärde på 1 000 kronor för båda kampanjerna:
    • Kampanj med Provision (per vistelse):
      • 10 % provision
      • Exponeringar per dag: 1 000
    • CPC-kampanj:
      • Genomsnittlig CPC: 8 kr
      • Genomsnittlig CVR: 5 %
      • Exponeringar per dag: 1 200
    • Kampanjen med Provision (per vistelse) har en ROAS före avbokningar på (1 / 10 %) / (1 – 20 %) = 12,5 %. Med andra ord får du 12,5 kronor för varje krona du spenderar på en kampanj med Provision (per vistelse) före avbokningar.
    • CPC-kampanjen har däremot en ROAS före avbokningar på (5 %) × (1 000 kr) / (8,00 kr) = 6,25 kr. Det betyder att CPC-kampanjen får fler exponeringar än kampanjen med Provision (per vistelse) samtidigt som den ger lägre ROAS.
    • För att göra en rättvis jämförelse måste du se till att ROAS är samma för båda kampanjerna innan du jämför den totala volymen (exponeringar, klick och konverteringar). I det här exemplet kan du öka din provision till (1 – 20 %) / 6,25 = 12,8 % för att göra en meningsfull jämförelse.

Hur interagerar kostnadsfria bokningslänkar med kampanjer med Provision (per vistelse)?

Hotellkampanjer använder attribution med senaste annonsklick för konverteringsrapportering. Om en användare klickar på ett organiskt sökresultat eller en kostnadsfri bokningslänk före konverteringen tas den inte med i sökvägen för Google Ads-attribution. Om en användare klickar på en hotellannons och sedan på ett organiskt sökresultat eller en kostnadsfri bokningslänk och konverterar under konverteringsperioden tas konverteringen med i provisionsrapporten i Google Ads.

Hur rapporteras provision för flera klick på hotell?

Provision (och konverteringar) rapporteras via rapporten Provision i Google Ads. Om en användare till exempel klickar på Hotell A och konverterar hos Hotell B inom konverteringsperioden tillskriver Google exponeringen eller klicket till Hotell A. Konverteringen från användarens klick tillskrivs dock och rapporteras för Hotell B med Hotell A:s provision.

Hur rapporteras kostnader för konvertering över flera enheter för provisionskampanjer?

Konverteringar över flera enheter ingår i den totala rapporterade kostnaden när du visar rapporter på kampanj- eller annonsgruppsnivå. Om du visar efter hotell-id ingår kostnader för konverteringar över flera enheter dock inte. För att beräkna kostnaderna från konverteringar över flera enheter kan du jämföra kampanjens totala kostnad med summan av kostnaden efter hotell-id. Om kampanj A till exempel hade en total kostnad på 10 000 kronor i går, och du ser en kombinenrad summa på 9 500 kronor när du visar efter hotell-id så kom de återstående 500 kronorna från konverteringar över flera enheter.

Relaterade länkar

Var det här till hjälp?

Hur kan vi förbättra den?
true
Uppnå dina marknadsföringsmål med Google Ads

Med Google Ads kan du få ut mesta möjliga av dina marknadsföringsinitiativ online med verktyg som hjälper dig att lyckas. Läs framgångsberättelser och se vad andra har åstadkommit med rätt kampanjer för sina mål.

Kom igång

eller ring 1-855-500-2754 för att komma igång

Sök
Rensa sökning
Stäng sökrutan
Huvudmeny
5293503196230125551
true
Sök i hjälpcentret
true
true
true
true
true
73067
false
false
false