Med et mål for avkastning på annonsekostnader (mål-ROAS) kan du spesifisere hvor på budstrateginivå du vil bruke ROAS-en. Mål-ROAS er basert på kostnad per klikk og optimaliserer budene mot anslått konverteringsverdi i motsetning til anslått konverteringsfrekvens.
Mål-ROAS passer for alle som vil maksimere avkastningen ved å optimalisere budene automatisk. Du kan også velge mål-ROAS hvis du allerede sender eller vil sende konverteringsverdier via pikselen for konverteringssporing i Google Ads eller i form av importerte GA-mål eller konverteringer utenfor nettet som importeres.
Fordeler
Med mål-ROAS for hotellannonser får du en rekke fordeler som er tidsbesparende og gir bedre resultater.
- Bruk mindre tid på å administrere bud.
- Bruk en rekke ulike signaler i budoptimaliseringen, deriblant sted, enhet, nettleser, klokkeslett og innsjekkingsdato.
- Dette er den eneste plattformen på markedet som legger inn bud i alle auksjoner.
- Få smart budgivning uten ekstra kostnader.
Med mål-ROAS kan du vekte alle konverteringshandlinger ut fra den samlede verdien de utgjør for bedriften. Dermed får du mer samkjørte forretnings- og annonseringsmål.
Slik fungerer det
Merk deg følgende før du konfigurerer mål-ROAS:
- Du må implementere konverteringssporing før du kan konfigurere mål-ROAS. Finn ut mer om hvordan du konfigurerer konverteringssporing.
- Bare bestillingsverdier er kompatible med kampanjer med hotellannonser.
- Konverteringskategorien må være angitt som «Kjøp» for å kunne brukes i kampanjer med smart budgivning i hotellannonser (ECPC, mål-ROAS).
I mål-ROAS-budstrategien brukes AI-løsninger fra Google til å administrere bud i kampanjer med hotellannonser. Dette betyr i praksis at hvis mål-ROAS-strategien anslår at et brukersøk trolig kommer til å generere en konvertering med høy verdi, legger den inn et høyt bud på dette søket. Hvis det er usannsynlig at søket genererer en konvertering med høy verdi, blir et lavt bud lagt inn.
I kampanjer med hotellannonser kan du ikke bare bruke mål-ROAS, men også regler for konverteringsverdier. Hvis du bruker regler for konverteringsverdier i for eksempel søkekampanjer, kan du bedre uttrykke verdien av konverteringer ved hjelp av mål-ROAS, siden de er direkte relevante for bedriften. I tillegg kan du enkelt og i sanntid justere konverteringsverdier basert på enhet, målgrupper og geografisk posisjon gjennom budgivning under auksjoner. Finn ut mer om regler for konverteringsverdier og innvirkningen konverteringsregler har på den smarte budgivningen og resultatene.
Veiledning
Mål-ROAS konfigureres i to trinn: Først legger du til budstrategien i kontoen, og så angir du hvilken avkastning på annonsekostnadene som er målet.
Trinn 1/2: Konfigurer en mål-ROAS-budstrategi i kontoen
- Klikk på kampanjeikonet i Google Ads-kontoen.
- Klikk på Kampanjer-rullegardinmenyen i delmenyen, og klikk deretter på Kampanjer.
- Hold markøren over kampanjen du vil endre, og velg innstillingsikonet.
- Klikk på Budgivning-rullegardinmenyen under Budinnstillinger, og klikk deretter på Endre budstrategi. Velg «Maksimer konverteringsverdi» under «Endre budstrategi» i rullegardinmenyen, og oppgi mål-ROAS-prosenten ved å merke av for «Angi et mål for avkastning på annonsekostnader (valgfritt)».
- Klikk på Lagre.
Trinn 2/2: Velg et mål
Mål-ROAS-en er den gjennomsnittlige konverteringsverdien (f.eks. inntekter) du ønsker å oppnå for hver krone du bruker på annonser. Prøv å angi en mål-ROAS basert på data om tidligere konverteringsverdier per kostnad i kampanjene eller annonsegruppene der du vil implementere strategien. Som en tommelfingerregel bør du se på den gjennomsnittlige konverteringsverdien delt på kostnadene påløpt de siste 4 ukene.
Eksempel
Tenk deg at du har angitt NOK 50 som konverteringsverdien, og at kostnaden er NOK 10. Mål-ROAS-en blir 500 % i tråd med denne formelen og beregningen:
Konv.verdi / kostnad x 100 % = mål-ROAS
5 / 1 x 100 = 500 %
Når du angir en mål-ROAS, må du være oppmerksom på at denne kan påvirke konverteringsvolumet du oppnår. Hvis du for eksempel angir et mål som er for høyt, kan det begrense mengden trafikk til annonsene dine. Finn ut mer om mål-ROAS-budgivning.
Overvåk resultatene fra mål-ROAS
Her er noen tips for å sjekke hvordan mål-ROAS fungerer for en kampanje:
Analyser over tid
- Du bør la budstrategien kjøre i minst 15 dager før du evaluerer resultatene, slik at den får tid til å sette seg.
- Sørg for at du har nok data til å evaluere resultatene du oppnår med strategien. Du bør vurdere å gjennomgå dataene ukentlig heller enn daglig, spesielt hvis det er lite trafikk.
- Tenk på at en rekke faktorer kan påvirke resultatene over tid. Resultatene kan bli påvirket av ferier, helger, spesielle arrangementer, endringer i kampanjedataene dine og konkurrenter i auksjonene.
Vent på endringer
- Ta høyde for konverteringsforsinkelser. Noen konverteringer tar mer tid enn andre, i noen tilfeller dager eller uker etter at det forekommer et klikk. Hvis du sammenligner nylige resultater med tidligere resultater, kan konverteringsforsinkelser føre til at de siste resultatene ikke ser så gode ut. Finn ut hvordan du sjekker hvor lang tid det tar før kunder konverterer.
- Endre ROAS-målene i takt med at markedsføringsmålene endres. Mål-ROAS reagerer raskt på endringer av mål, men det kan ta litt tid å kalibrere den ut fra den aktuelle konverteringsforsinkelsen.
Spor konverteringsverdien
- Se på konverteringsverdien og deretter på konverteringsverdien delt på kostnaden. Slik kan du få bekreftet at du har høye nok salgstall, og at du er nære mål-ROAs-en.
- Husk at antallet klikk kan gå ned med mål-ROAS. Slapp helt av. Dette er forventet, ettersom budstrategien reduserer budene for klikk som ikke oppfyller målet ditt. Deretter brukes besparelsene for å by høyere når en konvertering virker mer sannsynlig, i tråd med målet ditt. Av de samme årsakene kan kostnaden per klikk gå opp og ned.
Optimaliser kampanjene
Her er noen tips for å optimalisere en kampanje der du bruker mål-ROAS:
Øk konverteringsverdien
- Hvis du ønsker å øke konverteringsverdien, bør du vurdere å redusere mål-ROAS-en i kampanjene gradvis. Da vet budstrategien at du ønsker å bruke mer på hver konvertering, og den øker forbruket for å oppnå høyere salgstall og konverteringsverdi.
- Hvis du har erfaring med høyeste CPC-budgivning, vet du at en reduksjon av mål-ROAS-en er det samme som å øke budet.
Gå gjennom strategien din
- Påse at alle mål-ROAS-budstrategiene dine har minst 50 konverteringer per uke på kampanjenivå og får fullt utbytte av mål-ROAS. Resultatene kan bli bedre om du har færre, men større kampanjer og flere konverteringer.
- Du bør vurdere hvordan du kan styrke din egen konkurransedyktighet dersom andre annonsører øker budene sine. Budene kan for eksempel øke i en salgsperiode eller som følge av sesongendringer. I slike tilfeller kan du vurdere å redusere mål-ROAS. Strategien oppjusterer da budene dine, noe som resulterer i høyere volum.